Extremofielen vinden thuis op zonnepanelen in Valencia

foto: NPO Radio 1foto: NPO Radio 1
  2. Extremofielen vinden thuis op zonnepanelen in Valencia

[NTR] Bloedheet, kurkdroog en brandschoon. Niet echt een ideale plek om te leven, zou je denken. Maar extremofielen, een bijzondere categorie bacteriën, denken daar anders over: die nestelen zich juist graag op zonnepanelen, blijkt uit onderzoek in de Spaanse stad Valencia.

Leven komt op de gekste plekken voor. In de metro, op kernafval, zelfs bij heetwatergeisers op de zeebodem:

Bacteriën die zich onder zulke extreme omstandigheden staande weten te houden noemen we extremofielen. Spaanse wetenschappers ontdekten grote hoeveelheden extremofielen op zonnepanelen in Valencia, die een gemiddelde temperatuur hebben van 51 graden Celcius.

Per zonnepaneel ontdekten ze zo'n 500 soorten, die allemaal speciaal aangepast waren om goed tegen warmte, droogte en straling van de zon te kunnen. Toegegeven, er waren wel eerder bacteriën gevonden op zonnepanelen, maar nog niet eerder in deze hoeveelheid, en evenmin in zo’n warm klimaat.

De grote vraag is natuurlijk waar deze bijzondere bacteriën vandaan komen. Het is bekend dat bacteriën grote afstanden kunnen afleggen door de lucht. De wetenschappers denken daarom dat deze extremofielen zijn komen overwaaien uit de Sahara, of misschien zelfs uit Azië. De zonnepanelen zijn als het ware een soort miniwoestijntjes, waar ze zich blijkbaar prima thuisvoelen.

Dit artikel is verzorgd door de wetenschapsredactie van De Kennis van Nu.