Gele nachtbril maakt verkeer niet veiliger
- Nieuws
- Gele nachtbril maakt verkeer niet veiliger
[NTR] Gele glazen in je bril helpen niet om dingen beter te zien in het donker. Sterker nog: ze zouden het verkeer wel eens minder veilig kunnen maken, blijkt uit nieuw onderzoek.
Nederland wil in 2050 het aantal verkeersslachtoffers hebben teruggebracht naar nul. Op ruim 550 kilometer snelweg gaan de lampen 's avonds en 's nachts zelfs weer weer aan.
Moet het licht aan langs de snelweg?
Het dragen van een gele nachtbril zal daar in ieder geval niet bij helpen, blijkt uit nieuw onderzoek. Want dat is net alsof je ’s nachts een zonnebril gaat dragen, zegt Alex Hwang van Harvard Medical School, die het onderzoek uitvoerde. De reden: een kleurtje in je brillenglazen betekent onvermijdelijk dat een deel van het licht wordt uitgefilterd.
Overstekende voetganger
Meerdere proeven in een rijsimulator maakten duidelijk dat automobilisten geen voordeel ondervinden van gele glazen. De proefpersonen moesten op hun toeter duwen als ze een overstekende voetganger zagen. De brillendragers toeterden gemiddeld net een fractie later.
Het verschil was weliswaar heel klein, maar Hwang vermoedt dat een herhaalstudie met meer proefpersonen een groter verschil zou laten zien, zegt hij in New Scientist. Als dat inderdaad blijkt, dan zou dat betekenen dat gele glazen niet slechts nutteloos zijn, maar zelfs extra gevaar opleveren.
De illusie van licht
Opmerkelijk genoeg hadden de proefpersonen zelf juist het idee dat de gele glazen wel hielpen, omdat ze de wereld er lichter uit doen zien. Dat kan ermee te maken hebben dat de kleur geel wordt geassocieerd met daglicht, waardoor de illusie ontstaat dat het lichter is dan het werkelijk is.
Die illusie is niet zonder gevaar, waarschuwt Hwang: het kan bestuurders overmoedig maken.
Minder schittering
Gele glazen worden al sinds de jaren vijftig verkocht, met als achterliggend idee dat ze blauw licht uitfilteren. Aangezien blauw licht zich sterker verstrooit, verminderen de glazen de schittering van licht. Dat kan rijden in het donker voor sommige mensen minder vermoeiend maken. Maar de keerzijde is dat het in het donker de zichtbaarheid van objecten vermindert.
NPO Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap
Maandag t/m vrijdag rond 16.20 uur in Nieuws en Co
Iedere werkdag van 02.00 tot 04.00 uur in Focus
En wanneer je maar wilt in de podcast Focus Wetenschap