Wetenschap & Techniek

Meisjes zijn beter in langere toetsen

NTRNOS
foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Meisjes zijn beter in langere toetsen

Opmerkelijk: hoe langer toetsen zijn, hoe beter meisjes gaan scoren ten opzichte van jongens. Hoe zit dat precies? Nieuws en Co vroeg het aan onderzoeker Matthijs Oosterveen van de Erasmus Universiteit.


Over het algemeen scoren jongens beter dan meisjes op wiskunde- en bèta-toetsen. Maar econoom Matthijs Oosterveen ontdekte dat hoe langer de test is – oftewel, hoe meer vragen en hoe meer tijd je voor de test nodig hebt – hoe meer de meisjes die kloof met de jongens weten te dichten. Soms halen ze de jongens zelfs in.

Vrouwen houden hun prestatie beter vast

De onderzoekers baseerden zich op testresultaten van vijftienjarige jongens en meisjes van over de hele wereld. Daarbij keken ze niet alleen naar het algehele resultaat van een test, maar vooral ook naar de score per vraag.

Uit die analyse bleek dat meisjes naarmate de toets vordert, steeds beter gaan presteren ten opzichte van jongens. "Als we ze vergelijken op de vervolgvragen in de toets," vertelt Oosterveen, "dus vraag 2, vraag 3, vraag 4, helemaal naar het einde, zien we dat vrouwen eigenlijk beter hun prestatie kunnen vasthouden gedurende de toets."

Nog geen verklaring

Dit effect blijkt te gelden voor alle vakken. Voor bijvoorbeeld wiskunde betekent dat, dat de kloof tussen meisjes en jongens gedurende de toets kleiner wordt. En bij leestoetsen, waar vrouwen toch al beter in zijn, overtreffen de meisjes de jongens in langere toetsen.

Helaas hebben de onderzoekers nog geen verklaring voor het effect kunnen vinden, vertelt Oosterveen. "We weten eigenlijk niet zo goed wat dit man-vrouwverschil precies drijft."

NPO Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap

Maandag t/m vrijdag rond 16.20 uur in Nieuws en Co
Iedere werkdag van 02.00 tot 04.00 uur in Focus
En wanneer je maar wilt in de podcast Focus Wetenschap

Ster advertentie
Ster advertentie