Stand.nl

Is méér geld en minder administratie de oplossing voor het lerarentekort?

KRO-NCRV
foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Is méér geld en minder administratie de oplossing voor het lerarentekort?

"Als je onze leden vraagt 'wat is nou hetgeen waar je het minst plezier van krijgt in je werk', dan zegt men 'al dat papierwerk wat er allemaal bij komt kijken'", dat zegt Karin Straus, voorzitter van de Algemene Vereniging van Schoolleiders (AVS) bij Spraakmakers.

Vandaag beginnen de basisscholen in Midden-Nederland weer en meteen dienen de eerste problemen zich aan: lang niet overal zijn genoeg leerkrachten. Een Haagse school geeft daarom één dag per week online les aan groep 6, 7 en 8 samen. Andere scholen sluiten een dag per week de deuren. Een structurele oplossing voor het lerarentekort is nog niet gevonden. Vandaag in Stand.nl de stelling: 'Het lerarentekort in het basisonderwijs vraagt om onorthodoxe maatregelen'.

Voor de zomer had 60 procent van de Nederlandse scholen nog vacatures openstaan. Dat komt naar voren uit een enquête die de Algemene Vereniging van Schoolleiders (AVS) eerder uitvoerde. AVS-voorzitter Karin Straus zegt in Stand.nl dat ze scholen ook vroegen naar oplossingen voor het tekort aan personeel.

Uit de enquête blijkt volgens Straus dat veel scholen zoeken naar mogelijkheden om "het werkplezier te verhogen, waardoor het aantrekkelijker wordt er te werken."

Administratieve druk

Straus zegt dat een van de grootste problemen ligt in de administratieve druk waar leraren en onderwijzers mee te maken hebben. "Als je onze leden vraagt 'wat is nou hetgeen waar je het minst plezier van krijgt in je werk', dan zegt men ‘al dat papierwerk wat er allemaal bij komt kijken.'" Leraren zeggen zouden hierdoor minder toekomen aan het vak waarvoor ze kozen, "namelijk het lesgeven." De AV-voorzitter pleit ervoor dat scholen de administratieve taken anders in richten, bijvoorbeeld door iemand op school aan te stellen die leraren hierbij ondersteunt.

Meer geld motivatie om meer te werken

Nic Vrieselaar, econoom bij de Rabobank stelt de vraag: "Hoe kunnen we leraren en onderwijzers verleiden om meer uren te werken? De gemiddelde werkweek in het onderwijs is zo’n 27 uur. Dat is minder dan vier dagen. Als je dit kunt optrekken naar 32 uur, dan zou dat gelijk zijn aan 15 tot 17 procent meer leraren." De Rabobank-econoom ziet een belangrijke motivatie om meer te werken in een betere betaling van het onderwijspersoneel.

"Als je minder gaat werken in Nederland, dan hoef je niet zoveel in te leveren, maar als je meer gaat werken, dan krijg je ook niet zo heel veel meer geld. Je zou met de belastingdienst kunnen kijken of méér werken ook fiscaal méér gaat lonen. Vrieselaar vindt dat dit principe niet alleen voor het onderwijs zou moeten gelden, maar in meer sectoren waar personeelstekort speelt. "Het onderwijs is echt niet enige sector die omhoog zit qua mensen, denk ook aan de zorg, de ICT, en de horeca."

Mis niets met de nieuwsbrieven van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse en wekelijkse nieuwsbrief. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets.

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie