Met deze slimme oplossingen wordt het werk van pakketbezorgers lichter
- Nieuws
- Met deze slimme oplossingen wordt het werk van pakketbezorgers lichter
Gemiddeld maken pakketbezorgers 120 tot 150 stops per dag. In drukke tijden als deze, met black friday voor de deur en sinterklaas in aantocht, zijn uitschieters van 180 tot 200 stops regelmatig aan de orde. Hoog tijd, stelt vakbond FNV, dat mensen zich bewust worden van de stress die dit bij de bezorgers veroorzaakt. Ook hoog tijd voor bescherming van die bezorgers door de politiek en overheid. Pieter Beuzenberg, FNV-bestuurder Transport & Logistiek vertelt meer in het NOS Radio 1 Journaal.
Video niet beschikbaar
"Pakketten zijn van allerlei formaten en gewicht, en vaak veel te zwaar", vertelt Beuzenberg. Postbezorgers maken vaak dezelfde repeterende beweging en krijgen daardoor last van hun rug, schouders en nek. Daarnaast staan ze onder constante tijdsdruk.
'Wij willen dat de politiek ingrijpt'
"Via marktplaats worden complete trekhaken bezorgd, de zwaarte van de pakketten is een groot probleem", zegt Beuzenberg. Bezorgers kunnen zich vertillen, omdat ze niet kunnen zien hoe zwaar een pakket is. "Wij stellen ook voor dat de pakketten gelabeld moeten worden, zodat de bezorger van tevoren weet wat de gewichtsklasse van een pakket is."
"Wij willen dat de politiek ingrijpt", stelt Beuzenberg. "Bedrijven worden nu wel door de arbeidsinspectie gecontroleerd, en er worden ook verplichtingen opgelegd, maar dat wordt slechts mondjesmaat door de bedrijven ingevuld." Bedrijven zouden bijvoorbeeld moeten investeren in hulpmiddelen die het werk lichter maken, zegt Beuzenberg. Hij noemt bijvoorbeeld heftafels en nieuwe scanapparaten die de pakketten niet alleen van boven, maar ook rondom scannen.
'Black friday tegenwoordig anderhalve maand'
"Wij willen dat bedrijven afspraken maken", pleit hij. "Wij zien dat bedrijven dat niet willen, die maken onderling die afspraken niet. Daarom willen we de politiek nu gaan omroepen om ervoor te zorgen dat ze dat dwingend op kunnen leggen." Beuzenberg noemt als idee een afgestemde ARBO-catalogus voor bedrijven.
Consumenten kunnen zeker ook wat doen: "Black friday is tegenwoordig anderhalve maand. Wij willen de klant bewust laten worden dat er een hele wereld schuilgaat achter 'vandaag besteld, morgen bezorgd'." Ook bedrijven hebben hierin een verantwoordelijkheid, om consumenten een optie te bieden om pakketten later te bezorgen.
Gerelateerd




