Hoe doen scheidsrechters op het WK het? 'Bij de FIFA lijkt er meer te mogen'
- Nieuws
- Hoe doen scheidsrechters op het WK het? 'Bij de FIFA lijkt er meer te mogen'
De groepsfase van het WK voetbal is voorbij en er is weinig geklaag over de arbitrage dit toernooi. Hoe is dat mogelijk? “De FIFA gaat niet mee met haar tijd”, zegt oud-scheidsrechter Reinold Wiedemeijer in NOS Langs de Lijn.
Wiedemeijer denkt dat het niveau van de scheidsrechters op alle WK's hetzelfde is. "Je hebt gewoon heel goede en je hebt mensen die het echt wel kunnen, maar moeite hebben met een bepaalde wijze van leiding geven. Die laten dan wat meer toe." Volgens hem komt dat door de lijn die de FIFA hanteert. "De FIFA-lijn is een heel andere lijn dan de UEFA-lijn. Die zijn wij weer heel erg gewend, bijvoorbeeld bij de Champions League. Bij die FIFA-lijn lijkt meer te mogen. Ik heb dingen gezien waarbij je denkt: nu komt de VAR op de lijn. Maar de VAR komt dan ook niet. Dat is apart."
'Iets wat rood is, is rood'
Ook heeft de oud-scheidsrechter net als veel critici het idee dat Argentinië, dan wel Messi, arbitraal "bemazzeld" worden. "Je staat daar als scheidsrechter maar voor één ding: om die regels toe te passen op een zo ruim mogelijke manier. Maar iets wat rood is, is rood. Dan kun je daar niet niets mee doen of geel van maken. Je staat daar ook, omdat je de beste scheidsrechter bent. Je bent wel geselecteerd uit heel veel scheidsrechters. Laat het dan ook zien."
Wel kan Wiedemeijer arbiter Szymon Marciniak tijdens de wedstrijd van Argentinië snappen. "Elke scheidsrechter maakt fouten. Die fouten worden dan hersteld, maar verwacht je wel dat er een VAR op de lijn komt. Nu gebeurde er helemaal niks. De VAR moet gewoon op de lijn komen."
Vernieuwing
Wiedemeijer meent dat de FIFA dingen moet vernieuwen om de arbitrage op het toernooi beter te maken. "De FIFA gaat niet mee met haar tijd. Ze kunnen gewoon op YouTube filmpjes zetten waarom de VAR niet op de lijn is gekomen. Je kan het veel leuker maken met de socials. Nou weten wij niet waarom die VAR niet op de lijn kwam."
Ook heeft hij het idee dat het beter zou zijn als het niet uitmaakt waar de scheidsrechter vandaan komt. "Stel dat er in Italië drie heel goed in vorm zijn dan moet je die gewoon selecteren. Dat doen we dus niet. Nu kom je met landen waar ze het ook best kunnen, maar of ze de beste zijn? Dat is de grote vraag. Je moet gewoon de beste scheidsrechters selecteren."
Bovendien vindt hij dat er een "frisse wind" door de FIFA moet waaien. "Misschien moet je een keer af van die Collina. Die man zit bijna tegen zijn pensioen aan. Ze hebben gewoon jongere gasten nodig die het hebben meegemaakt in deze tijd. Niet in die tijd van hem."
Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!
Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.
Gerelateerd




