Politiek
KRO-NCRV

Bereikbaarheid van platteland onder druk: 'Den Haag weet niet het hele land te benutten'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Bereikbaarheid van platteland onder druk: 'Den Haag weet niet het hele land te benutten'

Bushaltes die verdwijnen, geplande treinverbindingen die maar niet gerealiseerd worden en een financieel ‘ravijnaar’ in het vooruitzicht: voor provincies wordt het steeds lastiger om voorzieningen als openbaar vervoer levend te houden. "In Den Haag hebben ze niet het talent ontwikkeld om het hele land te benutten. Daar plukt iedereen achter Utrecht de zure vruchten van", stelt de Groningse commissaris van de Koning, René Paas, bij Spraakmakers.

CvdK Leen Verbeek (Flevoland), Emiel Roemer (Limburg) en Rene Paas (Groningen) over de hete kwesties uit de provincies

In Paas’ provincie verdwenen de afgelopen jaren ruim tweehonderd bushaltes, een afname van maar liefst vijftien procent. "Dat moet je wel afsteken tegen het feit dat Groningen van alle provincies in verhouding het meeste geld aan OV uitgeeft", reageert Paas. "Het openbaar vervoer is een van de grote financiële posten. Dat betekent dat je goed moet kijken welke buslijnen je in de benen houdt. Daar horen dus ook pijnlijke keuzes bij."

Samenwerken

De provincies moeten er dus voor zorgen om genoeg geld binnen te halen om de voorzieningen in stand te houden. "Daar knokken we voor", zegt Emile Roemer, commissaris van de Koning in Limburg. "Dat doen we als provincies gezamenlijk. Want of het nu een dorp in Zuid-Limburg of Oost-Groningen is, je moet het gezamenlijk aankaarten bij het Rijk." Volgens Roemer voorkomen de provincies dat ze tegen elkaar uitgespeeld worden.

Quote

Als je dit soort lijnen aanlegt, wordt het aan beide kanten beter

Emile Roemer, Commissaris van de Koning in Limburg

Aanleggen van nieuwe treinlijnen

Naast het instandhouden van de huidige voorzieningen willen de provincies ook innoveren door onder meer nieuwe treinverbindingen te realiseren. Dit gaat echter stroef. Zo liggen verbindingen als de Lelylijn (Groningen-Amsterdam via Flevoland) en de Nedersaksenlijn (Groningen-Almelo) regelmatig op tafel, maar blijkt daadwerkelijke realisatie lastig.

"Dat heeft te maken met de politieke discussie of iedere treinverbinding rendabel moet zijn", legt de Flevolandse commissaris Leen Verbeek uit. "Als de Lelylijn gerealiseerd wordt komt de Hanzelijn misschien wel onder druk te staan. Maar vergeet niet dat je met die lijn wel de Noordoostpolder ontsluit, en dat is weer heel goed voor de BV Nederland." Roemer vult aan: "Als je dit soort lijnen aanlegt, wordt het aan beide kanten beter."

'Ravijnjaar' 2026

Veel provincies kijken angstig naar het jaar 2026, het jaar waarin zowel gemeenten als provincies minder geld vanuit het Rijk krijgen. "Dat dreigt een ravijnjaar te worden", aldus Roemer. "Wij vragen ons af wat we in dat jaar op ons bordje krijgen. Als iedereen verwacht dat we iets aan de leefbaarheid gaan doen, waaronder het OV. Dat kunnen we niet met de middelen die we dan krijgen."

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie