Opinie & Commentaar

'Berichtgeving over Mosul lijkt een soort oorlogsamusement'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Berichtgeving over Mosul lijkt een soort oorlogsamusement'

[KRO-NCRV] NTR-directeur Paul Römer is verbaasd over de manier waarop media aandacht besteden aan de slag om Mosul, die gisteren begon "Het is alsof het WK kapotschieten is begonnen, het lijkt wel de start van de Hunger Games." Door de "ronkende aankondigingen" lijkt het een soort oorlogsamusement, zei Römer vandaag in het Mediaforum van De Ochtend op NPO Radio 1.

Bert Huisjes, hoofdredacteur van WNL, vindt juist dat de media er heel nauwkeurig over berichten. "Het is namelijk de fase van een eindstrijd en dat wil je er uiteindelijk heel dicht bovenop zitten." Je kan er volgens Huisjes bezwaren tegen hebben dat het een uitvergroting is van allerlei geweldsincidenten, maar "zo werkt het nou eenmaal met oorlogsverslaggeving."

Vanaf het begin erbij

Römer: "We zitten er zó dicht bovenop dat we niet alleen oorlogsverslaggeving doen op de momenten dat de slag plaatsgevonden heeft, maar we zijn er al vanaf het begin bij." Om de situatie in Mosul goed uit te leggen heeft het AD twee pagina’s met daarop een groot Strategobord waarop precies te zien is hoe de partijen verdeeld zijn.



Römer vindt het mooi maar hekelt wel de amusementsfactor. "Het lijkt een spannend evenement, maar het is geen spannend evenement. Het is een gruwelijk ding", vindt de NTR-directeur. Huisjes vindt het juist wel een sensationeel en spannend evenement. "Het gaat erom of wij daar IS zullen verslaan."

'Jihadisten tsunami'

Op de voorpagina van de Telegraaf staat vandaag de kop ‘Jihadisten tsunami’. "Ik heb altijd geleerd: men lijdt het meest van het lijden dat men vreest", reageert Römer. "Het voedt enorm de gevoelens van onrust en onveiligheid." Huisjes denkt dat we juist ernstig rekening moeten houden met zo'n gebeurtenis. "Ik vind het ook een duidelijk stijlmiddel."

Bekijk hier het hele Mediaforum met daarin ook aandacht voor de EO-documentaire Grenzeloos Misbruikt en de aandacht voor privacy op NPO 3, met de AVROTROS-serie Hunted.

Ster advertentie
Ster advertentie