Naar homepage
Onderzoek

Handel in paarden niet transparant

  1. Nieuwschevron right
  2. Handel in paarden niet transparant

[KRO-NCRV] Ruim de helft van de transacties met paarden gaat niet goed. Kopers bereiden zich onvoldoende voor en verkopers komen hun informatieplicht niet na. In ruim zestig procent van de aan- en verkopen is er géén sprake van een contract.

Hoe kan het zo vaak mis gaan? Reporter Radio heeft er in samenwerking met De Paardenkrant onderzoek naar gedaan. Maar liefst 3.500 mensen vulden de raadpleging in.


De rol van de dierenarts

Kopers hebben een onderzoeksplicht en verkopers een informatieplicht. Ze weten allebei wat dit inhoudt maar ze gedragen zich er niet naar. Paardenverkopers laten bijvoorbeeld de keuring van het paard door hun eigen dierenarts uitvoeren en kopers nemen daar in meer dan de helft van de gevallen genoegen mee.

Dierenartsen krijgen steeds vaker te maken met een Amerikaanse claimcultuur. Maar kopers moeten zich realiseren dat een keuring een momentopname is. Het is namelijk best mogelijk dat een paard van de ene op de andere dag iets gaat mankeren. En daarbij blijkt de koper ook zelf enige verantwoordelijkheid te dragen.


De rol van de koper

Het maakt nogal een verschil of je een paard hebt voor ritje door het bos, of dat je er serieus mee wil gaan trainen voor wedstrijden. Het is daarom erg belangrijk dat de juiste koper het juiste paard krijgt, en dat deze koper weet hoe hij/zij met dit paard moet omgaan.

Uit het enquêteonderzoek blijkt dat het grootste deel van de paardenverkopers er géén vertrouwen in heeft dat paardenkopers hun rijkunsten goed inschatten, en zij geloven meestal ook niet dat deze kopers goed weten waar ze aan beginnen. Een ernstige constatering, zou je denken, maar waarom gaan ze dan toch door met de verkoop?


Daten met een paard

Het is duidelijk dat paardenkopers een stuk beter moeten worden voorgelicht, voordat ze aan paard gaan aanschaffen. Uit de enquête blijkt dan ook dat zowel de kopers als de verkopers het erover eens zijn dat een keurmerk voor professionele paardenverkopers wenselijk is.

Er is dus veel werk aan de winkel, maar er bestaan gelukkig ook al enkele initiatieven om de huidige situatie te verbeteren. Een bijzonder voorbeeld hiervan is horse dating. Hierbij krijgen kopers en verkopers van paarden professionele begeleiding om te voorkomen dat het verkeerde paard bij de verkeerde eigenaar terechtkomt. Want ja, ook bij mens en paard moet er immers sprake zijn van een goede match.


Meer weten over dit onderzoek naar de paardenhandel in Nederland? Luister dan op zondagavond naar Reporter Radio, om 19.02 uur op NPO Radio 1.

Ster advertentie
Ster advertentie