Onderzoek

Berlijntrein moet sneller, regiolobby zorgt voor vertraging
KRO-NCRV

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Berlijntrein moet sneller, regiolobby zorgt voor vertraging

De ambitie van de NS om in vier uur van Amsterdam naar Berlijn te rijden kan voor tien jaar de ijskast in. De trein zal wel sneller gaan rijden, maar in 2030 bedraagt de reistijd nog altijd 5 uur en 27 minuten. De huidige verbinding wordt vooral vertraagd door regionale belangen, blijkt uit onderzoek van KRO-NCRV's Pointer in samenwerking met De Stentor.

Om de internationale trein naar Berlijn te laten concurreren met het vliegtuig, moet hij sneller gaan rijden – veel sneller. Stations overslaan zou op het huidige traject tijdwinst opleveren. Maar gemeenten met een station op de lijn, willen hun plek niet opgeven.

In Nederland stopt de trein zes keer: in Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en in Hengelo. Hilversum toont zich bereid een stapje terug te doen, als dat de trein versnelt. Amersfoort, Apeldoorn en Deventer zijn dat niet van plan.

Uitstraling

"Een derde van de reizigers stapt hier op de trein", zegt wethouder Hans Buijtelaar van gemeente Amersfoort. In een interne mailwisseling van gemeente Amersfoort lezen Pointer en De Stentor echter dat er op dat aantal reizigers wel wat af te dingen valt. "De Berlijntrein gaat ook niet over aantallen, wel over uitstraling", schrijft een adviseur van de wethouder. Buijtelaar weerspreekt dat: "Nee, imago is geen argument. Het gaat om vestigingsklimaat. Voor bedrijven is het interessant om zich in Amersfoort te vestigen vanwege de goede treinverbindingen."

Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft ziet een bekend patroon. "Meestal laten gemeenten pas wat van zich horen op het moment dat er een discussie op gang komt over het mogelijk schrappen van een tussenstop. Als het zover is, zie je vaak een gelegenheidsalliantie ontstaan: allerlei partijen, van bedrijven tot lokale overheden, die hun krachten bundelen. En daar zijn politici vaak gevoelig voor, zeker wanneer het gemeenten uit hun eigen achterban betreft."

Toekomstplannen

De lobby is te verklaren door de landelijke functie van de trein. De verbinding tussen Amsterdam en Berlijn is niet alleen een internationale verbinding, maar vervoert ook mensen tussen bijvoorbeeld Amersfoort en Deventer. Als steden hun plaats op de lijn op moeten geven, worden ze binnen Nederland automatisch slechter bereikbaar.

In 2030 gaat de trein naar Berlijn een klein uur sneller rijden. Die winst zit vooral in het schrappen van de locomotiefwissel in Duitsland en verbetering van het spoor. "Als we die trein echt willen versnellen dan moeten we toch met elkaar voor een lijn kiezen waar je niet op elk station stopt. Ook om daarmee een hoge snelheid te halen en zo de trein aantrekkelijker te maken", zegt demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven.

Zondagavond om 19.00 uur in Pointer meer over hoe de regiolobby de Berlijntrein vertraagt.

Ster advertentie
Ster advertentie