'Als je kinderen gelijke kansen wil geven, moet je ze ongelijk behandelen'

BNNVARA
foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Als je kinderen gelijke kansen wil geven, moet je ze ongelijk behandelen'

Voor de tweede dag op rij staken de leraren. En dat is niet de eerste keer. De roep om het onderwijs te verbeteren klinkt al tijdenlang en neemt krachtig toe. Minister Slob deed deze week toezeggingen, maar hoe ziet de toekomst eruit? In De Nieuws BV praten drie leraren over het onderwerp Thijs Roovers, docent in Amsterdam, Lucelle Deneer, docent van het jaar en werkzaam in Ermelo en Kees van Amstel, die lesgeeft op een MBO.

Voor Thijs Roovers gaat de toekomst op heel korte termijn al veranderen. Want hij heeft ontslag genomen bij de school waar hij nu werkt. En niet omdat hij het daar niet naar zijn zin heeft. "Het lerarentekort in Amsterdam is vooral heel erg slecht verdeeld. De scholen waar veel leerlingen zitten met ouders met een lage opleiding, daar slaat het lerarentekort vier keer zo hard toe, en dat zijn kinderen die van thuis uit al wat minder kansen krijgen dan de gemiddelde leerling en die raken we nu dubbel zo hard met het lerarentekort. Want die kinderen krijgen gewoon niet genoeg les."

Begin dit jaar schreef Roovers mee aan het noodplan in Amsterdam en toen kwam de impact van het probleem pas echt bij hem binnen. "Toen ben ik echt met tranen in m'n ogen naar huis gefietst. Dat we dit laten gebeuren in zo'n rijk land als Nederland, dat kan ik voor mezelf niet verantwoorden om dan op mijn school te blijven werken. Ook wij voelen dat lerarentekort, maar veel minder erg dan een school die 400 meter verderop staat"

Een valse start

Door deze ongelijkheid maken veel kinderen een valse start vindt Roovers. "Je krijgt maar een keer de kans om je basisschool te doen. Er is geen herkansing op onderwijs. Je moet door. En deze kinderen krijgen nu eigenlijk al een sticker op hun hoofd en hebben geen enkele kans meer in onze maatschappij. Zij hebben het onderwijs zo ontzettend hard nodig. Wat je er ook van vindt, het begint bij goed kunnen lezen, de taal goed kunnen beheersen en goed kunnen rekenen. Als je dat al niet gunt aan deze kinderen, dan zijn ze afgeschreven. Ik ga dat niet accepteren!"

Op de vraag wat het betekent voor de jongeren die opgroeien in achterstandswijken, schetst Roovers een somber beeld. "Ik kan daar geen politiek correct antwoord op geven. Die zijn gewoon afgeschreven. Scholen waarbij structureel 40% lerarentekort is. Betekent dat 4 op de 10 klassen geen leerkracht of bevoegde leerkracht hebben. Lezen is niet iets wat je van nature meekrijgt. Dat moet je echt worden aangeleerd, daar heb je onderwijs voor nodig. Als je deze leerlingen misgunt dat ze goed leren lezen, dat ze goed de taal begrijpen, dat ze zich goed kunnen uitdrukken. Dat ga je niet meer inhalen, dat is een achterstand waar je op het voortgezet onderwijs te maken mee gaat krijgen en in de rest van je carrière ook."

Een van de oplossingen die Roovers ziet is een grote steden bonus. "Als je kinderen gelijke kansen wil geven, moet je ongelijk behandelen. We zitten met een groot probleem!"

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, Facebook en Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie