Suiker challenge? Gezondheidswinst is vooral te behalen bij (fris)dranken

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Suiker challenge? Gezondheidswinst is vooral te behalen bij (fris)dranken

Met de Nationale Suiker Challenge moeten we ons er weer bewust van worden hoeveel suiker er in producten zit. Volgens emeritus hoogleraar voedingsleer Martijn Katan is er meer nodig om een grote slag te slaan op gezondheidsgebied. Hij pleit voor hogere accijnzen op suikerhoudende dranken.

Volgens het Diabetesfonds loopt op dit moment 1 op de 3 kinderen het risico om op latere leeftijd Diabetes type 2 te ontwikkelen.

Met de Suiker Challenge - waarbij mensen worden uitgedaagd een week geen suiker te eten - wil het Diabetesfonds bewustzijn creëren over producten waar suiker aan toegevoegd wordt, maar waarvan je het niet direct zou verwachten. Denk aan suiker in bijvoorbeeld woksaus, crackers, ketchup en soep.

Quote

Mensen vinden de combinatie zoet, zout en vet onweerstaanbaar

Hoogleraar Martijn Katan

Volgens Katan stoppen voedselproducenten bijna overal een “spoortje” suiker in, omdat mensen de combinatie van zoet, zout en vet “onweerstaanbaar” vinden. Verpakkingen checken op de hoeveelheid suiker in producten, kan op individueel niveau dus een behoorlijk verschil maken.

Dranken

Voor grotere stappen in de maatschappelijke gezondheidswinst, zal echter meer nodig zijn, denk Katan. Dan "tikt dat spoortje suiker in ketchup niet aan". Van de 100 gram toegevoegde suiker die Nederlanders gemiddeld per dag binnenkrijgen, komt het grootste gedeelte namelijk uit dranken.

De oplossing is volgens de emeritus hoogleraar voedingsleer, om de belastingen op suikerhoudende (fris)drank en sappen te verhogen. “Als je daar belasting op legt, sla je een enorme slag. Dat is wetenschappelijk uitgebreid onderzocht en bewezen.”

Ook de ervaringen en resultaten in andere landen waar al accijnzen staan op suikerhoudende dranken - zoals Mexico en Engeland - zijn veelbelovend. “Je ziet dat mensen er minder van gaan drinken. Juist arme mensen, die vaker te dik zijn, zijn flink gaan minderen. Daar valt iets te behalen.”

Om de dranken betaalbaar te houden, gaan fabrikanten vanzelf minder suiker toevoegen, zegt, Katan. “Er mag best suiker inzitten, maar dan wordt het duurder.” Fabrikanten en supermarkten willen de prijzen op de schappen zo betaalbaar mogelijk houden.

'Suikertaks' komt eraan

Volgens Katan verwachten Nederlandse fabrikanten al dat er zo’n suikertaks aankomt en sorteren ze hier vast op voor. “Ze weten dat het eraan komt. Ze doen nu al minder suiker in de dranken.”

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie