Geschiedenis

Het iconische Volkswagenbusje: na 75 jaar nog steeds populair

KRO-NCRV
  1. Nieuwschevron right
  2. Het iconische Volkswagenbusje: na 75 jaar nog steeds populair

Vijfenzeventig jaar geleden liep de Nederlandse autohandelaar Ben Pon senior de Volkswagenfabriek binnen en kwam op het idee voor een busje wat we inmiddels kennen als het wereldberoemde Volkswagenbusje. Met Carlo Brantsen bespreken we bij Spraakmakers waarom juist dit busje na al die jaren nog zo populair is.

De afgelopen decennia groeide het iconische Volkswagenbusje uit tot het symbool van vrijheid en romantiek, maar het idee was een stuk pragmatischer, vertelt autojournalist en hoofdredacteur van Carros magazine, Carlo Brantsen.

Wederopbouw

Ben Pon was een autohandelaar en toen hij in 1947 de Volkswagenfabriek in Wolfsburg binnenliep zag hij daar de zogenaamde 'Volkswagen Plattenwagen'. Dat zijn wagens die spullen konden vervoeren door de fabriek.

Nederland lag in puin en de wederopbouw was in volle gang. De meeste (vracht)wagens waren vernietigd in de oorlog en er was behoefte aan auto’s die grotere spullen konden vervoeren. Ben Pon zag dat hier een markt voor was, zegt Brantsen. Hij stapte de fabriek binnen met het verzoek om de Volkswagen Kever in busvorm te maken.

Eerste schets

Met krijt schetste Ben Pon sr. hoe dit busje er volgens hem uit moest komen te zien en hij bracht de schets op 23 april 1947 naar de Volkswagenfabriek. Inmiddels ligt de tekening in het Rijksmuseum in Amsterdam. De schets is een vrij kinderlijke weergave van het iconische busje zoals we het nu kennen. "Ontwerp is een groot woord, maar hij schetste wel de contouren van het busje zoals het is geworden", aldus Brantsen.

Kever-techniek

Volkswagen bouwde het busje met dezelfde techniek die ook al in de Volkswagen Kever werd gebruikt. "Ze hebben een nieuwe grondplaat gemaakt, maar er zat hetzelfde motortje van 25 pk in. Daarom zijn de busjes levensgevaarlijk nu", zegt Brantsen.

Verschillende beroepsgroepen maakte gretig gebruik van de nieuwe Volkswagenbusjes. "De groenteboer, de schilder: alles wat je nu het MKB noemt, zij waren er dol op", zegt de autojournalist. Er werden in de loop der jaren miljoenen van deze busjes gebouwd en ook de PTT en de Politie reed er in die tijd mee rond.

Icoon van de jaren '60

Het busje werd in de beginperiode vooral als transportmiddel gebruikt, maar de omslag kwam in de jaren '60, vertelt Brantsen. Toen werd het een hippiebusje dat verbouwd werd als rijdend liefdesnest en met bloemen beschilderd.

Daarmee is de roem van de bus begonnen. "In de tijd van Woodstock werd het een symbool van vrijheid", zegt Brantsen. In deze tijd werden de busjes ook voor het eerst omgebouwd tot campers.

Nog steeds populair

Volgens Brantsen doet het Volkswagenbusje veel mensen denken aan hun jeugd, waarin het bestaan nog onbezonnen was. "Alles wat aan die tijd doet denken is per definitie populair", zegt hij. Inmiddels zijn de busjes door de populariteit onbetaalbaar geworden voor de meesten. Ze worden opgeknapt en verkocht variërend van 30.000 tot soms wel 150.000 euro.

Nieuwe generatie Transporters

Van de Transporterbusjes zijn inmiddels zeven generaties gebouwd en de nieuwste T7 heeft zelfs elektrische aandrijving. Toch doet het ontwerp weer een beetje denken aan het iconische busje, vertelt Brantsen. "Hij heeft er wat van weg. Dat is marketingwise goed uitgedacht."

Mis niets met de nieuwsbrieven van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse en wekelijkse nieuwsbrief. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets.

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie