Naar homepage
Geschiedenis

Op deze christelijke school werd Arabische les gegeven
VPRO

foto: NTRfoto: NTR
  1. Nieuwschevron right
  2. Op deze christelijke school werd Arabische les gegeven

In 1971 werd er in de Amsterdamse Rivierenbuurt een bijzondere school opgericht: de Bouschraschool. Op deze, door een domineesgezin gestichte, school zaten alleen maar kinderen van Marokkaanse gastarbeiders. Naast hun 'gewone' lessen kregen de kinderen ook een uur per dag Arabische les, en leerden ze over de Marokkaanse cultuur en geschiedenis. Dat alles met het doel dat bij hun terugkomst in Marokko, ze geen leerachterstand zouden hebben.

"Maar tot ieders vreugde zijn de Marokkaanse gastarbeidersgezinnen gebleven", vertelt regisseur Hassnae Bouazza. Samen met historicus Nadia Bouras maakte ze de documentaire De klas van '94. Hassnae Bouazza is samen met voormalige Bouschra-leerling Fatima Elatik te gast bij OVT. Samen houden ze een pleidooi voor de terugkeer van menselijkheid en empathie in het debat over de Marokkaanse identiteit.

Want menselijkheid en empatie worden, zo benadrukken Bouazza en Elatik, nogal eens vergeten. Het debat is verhard, en dat komt ook door de politiek van onder andere Sybrand Buma, die met hen aan tafel zat.

De documentaire over de Bouschraschool laat het bijzondere verhaal van de eerste en enige Arabische school van Nederland zien. Benieuwd? De klas van ’94 wordt vanavond, 30 oktober, uitgezonden om 22.55 op NPO 2. Je kunt de documentaire ook terugkijken op NPO Start.

Quote

De Nederlandse geschiedenis, met die humanistische en christelijke waarden en normen, heeft prachtmensen voorgebracht. Heb vertrouwen in je eigen identiteit, Nederland

Fatima Elatik

Meer verhalen over de geschiedenis?

Volg OVT op Facebook en Twitter. OVT is een historisch radioprogramma met actueel nieuws over geschiedenis, columns en documentaires. OVT wordt wekelijks uitgezonden op zondagochtend van 10.00 tot 12.00 uur. Je kunt alles van OVT terugluisteren via jouw favoriete podcastapp.

Ster advertentie
Ster advertentie