Economie
EO

Chinese fysieke winkels komen naar Europa: 'Prijspeil ligt drie keer lager dan onze winkels'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Chinese fysieke winkels komen naar Europa: 'Prijspeil ligt drie keer lager dan onze winkels'

Het is een kwestie van tijd voor Chinese prijsvechters onze winkelstraten gaan bereiken. Dat zegt digitaal strateeg John Lin, die de Chinese markt goed volgt. "70 tot 80 procent van wat wij consumeren komt tóch al uit China."

Video niet beschikbaar

Op dit moment wordt er al heel veel gekocht bij Chinese winkels, maar dan online, bij bijvoorbeeld Temu en Shein. Frankrijk overweegt op dit moment een importtarief voor Chinese webshops. Lin snapt dat, maar vindt het ook krom: "Je beloont Europese retailers terwijl ze niet genoeg geïnnoveerd hebben. Wat de Chinese bedrijven hebben gedaan, is de consument veel dichter bij de fabriek brengen", zegt hij.

Lector online ondernemen Jesse Weltevreden sluit zich aan bij Lin. "Producten zijn in Europa vaak duurder, terwijl ze wel uit China komen. Dat komt omdat er schakels tussen zitten. Chinese bedrijven halen die eruit." Temu en Shein liggen onder vuur omdat hun producten regelmatig niet aan de kwaliteitseisen voldoen. Die kritiek is terecht, vindt Lin. "Dat moet je natuurlijk wel gelijktrekken", zegt hij.

Ook winkels hier

Om nog een manier te hebben om producten te verkopen, zullen er ook Chinese fysieke winkels komen, voorspelt Lin. "Temu en Shein zitten in China onderaan de markt. Dat zijn de Wibra en de Zeeman. Er komen ook gewoon grotere spelers, zoals Jingdong (afgekort JD), die hier al actief zijn als Oxama. Dat is in China de Coolblue, daar kom je voor kwaliteit, maar het prijspeil is nog steeds drie keer zo laag als in Nederland. Dat komt omdat ze heel direct op de fabriek zitten. Er zit niemand tussen: geen importeur, geen distributeur, geen merk."

Wat moeten Europese winkels doen om de strijd van deze Chinese concurrenten te winnen? Veel meer inzetten op ervaring, zeggen Lin en Weltevreden. "Onze manier van winkelen is al 20 à 30 jaar hetzelfde. Als je in China loopt, is het daadwerkelijk anders. Een winkelstraat, daar wil je echt heen. Overal kun je ijsjes krijgen, eten, drinken. Autodealers hebben grote stukken vastgoed waar je auto's kunt proberen. Bij de grootste winkel van Nike in Shanghai ligt een basketbalcourt om je schoenen te testen. Het is bijna een pretpark."

Aantal pakketjes gaat ook toenemen

Voordat de winkels er zijn, zullen de pakketjes in ieder geval in grote getale naar Europa komen, zegt Weltevreden. Dit komt door de importtarieven die de Amerikaanse president Trump aan China oplegt: "Die tarieven zijn behoorlijk hoog en dat raakt direct de consument in de VS. Als die mensen minder gaan bestellen en China zit met een grote overproductie, dan willen ze die natuurlijk ergens kwijt. En Europa is dan een logische markt", zegt hij.

Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!

Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.

Meld je hier aan

Ster advertentie
Ster advertentie