Economie
EO

Luchtvaarteconoom: 'Effecten krimp Schiphol op werkgelegenheid moet je niet overdrijven'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Luchtvaarteconoom: 'Effecten krimp Schiphol op werkgelegenheid moet je niet overdrijven'

Luchtvaarteconoom Rogier Lieshout verwacht niet dat de krimp van Schiphol ernstige gevolgen heeft voor de werkgelegenheid. "Waar Schiphol in het verleden een grote banenmotor voor Nederland werd geroemd, is dat inmiddels echt niet meer zo", zegt hij in Dit is de Dag.

Welke gevolgen heeft de krimp van Schiphol voor de economie?

Vorige week besloot het kabinet dat Schiphol 12 procent moet krimpen, wat betekent dat het aantal vluchten moet afnemen. "Waar Schiphol in het verleden een grote banenmotor voor Nederland werd genoemd, is dat inmiddels echt niet meer zo", vertelt Lieshout. "Er werken nog steeds zo’n 100.000 mensen op Schiphol of bij toeleveranciers. Dat is heel veel, maar als je dat afzet tegen de totale werkgelegenheid is dat minder dan 1 procent."

Ook over het effect op de werkgelegenheid maakt hij zich niet zo’n grote zorgen: "Als Schiphol moet gaan krimpen met 12 procent, zoals het er nu naar uitziet, betekent dit dat er minder werkgelegenheid is op de luchthaven en bij toeleveranciers. Dat betekent dus ook dat een aantal mensen hun baan gaat verliezen. Maar zij zullen natuurlijk niet tot in eeuwigheid werkloos blijven. Zij zullen zeker op deze krappe arbeidsmarkt weer een baan vinden. In termen van werkloosheid moet je dat niet overdrijven."

Marjolein Demmers, directeur van Natuur & Milieu, noemt het besluit van het kabinet 'historisch'. Ze vindt het een goede zaak dat er anders gedacht wordt vanuit groei: “Vanuit groei gaan we nu denken: kan dit eigenlijk wel?”

Schiphol is één van de grootste luchthavens van Europa, zegt Demmers. "Als dichtbevolkt land hebben wij zo’n grote luchthaven midden in de Randstad helemaal niet nodig voor onze Nederlandse behoeften." Ze wijst erop dat Schiphol veel overstappers kent. "Dat betekent extra milieubelasting en geluid."

'Effect zal kleiner zijn'

Econoom Lieshout denkt wel dat het netto effect van de 12 procent minder vluchten op geluid en uitstoot een stuk kleiner zal zijn. "De behoefte onder mensen om te vliegen is groot. We herstellen snel van corona en ook in de komende jaren wordt gewoon groei van de luchtvaart voorspeld. Dat betekent dat die schaarste alleen maar toeneemt. Daarom denk ik ook niet dat de 12 procent van vluchten zich ook vertaalt in 12 procent minder geluid en emissies."

Zo verwacht hij onder meer dat luchtvaartmaatschappijen vooral de korte vluchten schrappen, die minder CO2 uitstoten. Ook verwacht hij dat er grotere toestellen worden ingezet en dat een deel van de reizigers zal uitwijken naar andere luchthavens over de grens.

Internationale bedrijven

Jurgen Nobel, wethouder in Haarlemmermeer, is bang dat de consequentie van de krimp niet te overzien is. "Veel internationale bedrijven vestigen zich hier onder meer omdat ze hier zo makkelijk kunnen komen", zegt Nobel. "Als je op een gegeven moment niet meer een bepaalde omvang hebt, ben je dat kwijt. Maar wat je niet kwijt bent, is het aantal mensen dat wil reizen. Wat je dan krijgt, is dat iemand naar Frankrijk of Duitsland gaat om zijn vlucht naar Amerika te pakken."

Die angst deelt Lieshout niet: "Ik denk dat het zo’n vaart niet zal lopen. Er zijn veel redenen waarom bedrijven zich hier vestigen, luchtvaart is daar eentje van. Niemand weet eigenlijk hoe belangrijk het netwerk van Schiphol is in het totale vestigingsklimaat."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie