Economie
EO

Dit is waarom Nederlanders meer betalen in de supermarkt dan Duitsers

  1. Nieuwschevron right
  2. Dit is waarom Nederlanders meer betalen in de supermarkt dan Duitsers

Consumenten betalen in Nederland voor sommige producten meer dan in andere Europese landen, omdat fabrikanten andere prijzen rekenen. Dat moet stoppen, vindt de baas van Picnic, Michiel Muller. "Het is oneerlijk voor de consument", zegt hij in Geld of je leven.

Uit onderzoek van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat blijkt 1 op de 25 producten gemiddeld 10 procent duurder in Nederland. Volgens Muller komt dat omdat fabrikanten in verschillende landen verschillende prijzen rekenen: "Als Picnic kopen wij in in Nederland, Duitsland en Frankrijk en we zien totaal verschillende inkoopprijzen. En niet een paar cent verschil, maar echt hele grote verschillen."

Het verschil is best te verklaren, vertelt hij: "In Duitsland heb je een grote markt met een aantal grote spelers die een goede prijs kunnen onderhandelen bij A-merkfabrikanten. Nederland is een kleiner land, dus vinden fabrikanten dat ze minder korting kunnen geven en dan krijg je dus veel hogere prijzen."

Oneerlijk

Als supermarkten meer moeten betalen voor hun producten, berekenen ze dat door aan de klant. Die zijn dan de sjaak, vertelt Muller: "Het is oneerlijk. Fabrikanten maken gebruik van de Europese vrije markt om een fabriek neer te zetten, maar de Europese consument profiteert er dus niet van."

Hij vindt dat fabrikanten verplicht moeten worden om de Duitse prijs ook in Nederland te rekenen. "Als je als consument naar de site van de Zara in Spanje gaat, kun je daar voor de Spaanse prijs mode kopen. Dat is geregeld voor consumenten, maar het moet ook voor bedrijven gebeuren."

Retaildeskundige Dirk Mulder ziet dezelfde problemen met fabrikanten als Muller, maar wijst er ook wel op dat Nederlanders erg verslaafd zijn aan aanbiedingen. "Landen om ons heen hebben gemiddeld een iets lager prijsniveau, maar daar hebben ze veel minder acties. Nederlanders worden gedreven door acties, 2 halen 1 betalen, hamsteren, noem maar op. Daarmee zie je dat het prijsniveau anders is."

Etiketten in het Nederlands

Er is nóg een probleem, zegt Muller: in Nederland moet in het Nederlands op een etiket staan wat erin zit. Daardoor kan een supermarkt geen grote partijen cola uit Duitsland halen om die hier te verkopen, zoals Picnic ooit probeerde. Wat hem betreft moet die regel afgeschaft worden, omdat het strenger is dan in andere landen. "Je hoeft toch niet in het Nederlands op je fles cola hebben staan dat er suiker in zit? Als het er in het Engels, Duits of Frans op staat, is dat genoeg", vindt hij.

Een oplossing zou volgens Muller een QR-code kunnen zijn, die verwijst naar een website waar alle ingrediënten wel in het Nederlands staan.

Retaildeskundige Mulder vindt dit geen goed idee. "Consumenten moeten altijd kunnen lezen wat erin zit", vindt hij. QR-codes vindt hij niet genoeg: "Een deel van de consumenten kan daar niet in mee gaan en ik vind dat die ook die etiketten niet kunnen lezen." Ook luisteraars zijn het eens met Mulder. In de app van NPO Radio 1 reageert Roxanne: "Mijn man is heftig lactosecinrolerant. Ik moet alle etiketten kunnen lezen of er weipoeder in zit. En dat kan ik niet in het Engels of Duits. Dat wil ik gewoon in het Nederlands kunnen."

Waarom zijn boodschappen in Nederland duurder dan in buurlanden? (27 november 2023) - Geld of je leven

Geld of je leven

Geld of je leven is een dagelijks economieprogramma van de EO. Wil je meer Geld of je leven? Alle gesprekken over de staat van de economie vind je in onze podcast.

Klik hier om je te abonneren

Ster advertentie
Ster advertentie