Zegels sparen of een kortingskaart scannen. Waarom werkt dat eigenlijk voor jou én de winkel?
- Nieuws
- Zegels sparen of een kortingskaart scannen. Waarom werkt dat eigenlijk voor jou én de winkel?
Pannenzegels plakken, spaarpunten uit koffieverpakkingen knippen of even die kortingskaart bij de kassa scannen. Nederlanders zijn er dol op om kortingen te krijgen of in klantenprogramma's te sparen voor gratis producten. Slim bedacht van de winkelketens, want voor hen is het een belangrijke vorm van klantenbinding. "Vooral de spaaracties voor (bijna-)gratis producten als bakjes, pannen of glazen werken goed", zegt UvA-onderzoeker Nick Bombaij in Villa VdB. Maar waarom is dat?
Video niet beschikbaar
Zelf heeft hij heus wel wat kortingskaarten in zijn portemonnee zitten, net als bijna elke andere Nederlander. Nick Bombaij doet voor de UvA onderzoek naar loyaliteitsprogramma's van winkelketens en bedrijven. Waarom doen we daar eigenlijk zo graag aan mee? "Het is een soort waardering voor je loyaliteit en dat vinden we leuk. Je wordt beloond voor je herhaalaankopen met kortingen of gratis producten." Het is een win-win, want niet alleen de klant profiteert. Ook het bedrijf heeft er iets aan: "Over het algemeen is het heel aantrekkelijk voor winkels en bedrijven. Klanten blijven loyaler want je voelt een druk om door te gaan, anders heb je voor niets gespaard. En als je bijna bij je spaardoel bent, dan ga je toch wat vaker langs."
Tijdsdruk
Zeker spaaracties voor glazen, bakjes of pannen doen het erg goed. Dat komt volgens Bombaij door de druk die mensen ervaren: "Die spaaracties lopen vaak maar kort. En ze zijn voor winkeliers effectiever. Een bonuskaart scant iedereen gewoon uit automatisme al bij de kassa. Daar denk je niet meer over na, dat is vaak een gewoonte geworden. Maar als er een leuke spaaractie komt, daar ga je echt achteraan. Door het tijdslimiet voel je druk om te kopen, want je wil graag toch even die pannenset compleet hebben. Je werkt duidelijk naar een doel." De spaarder heeft dan voor een spotprijsje een pannenset of glazenset. Het zijn volgens Bombaij echt goede prijzen. En de winkelier dan? "Die heeft er relatief weinig kosten en risico's van, want ze besteden het uit aan een derde partij. Die kopen de goederen in bulk in en drukken zo de prijs. Mocht een partij pannen toch niet populair zijn bij een spaaractie in Nederland, dan gebruiken ze die voor een spaaractie in bijvoorbeeld een ander land waar ze ook actief zijn."
Kinderen
Ook slim voor winkeliers en bedrijven; kinderen verleiden tot een spaaractie. "Kinderen hebben invloed op de aankopen van papa en mama. Niet alleen in hun gezin, maar ook in de familie- of vriendenkring. Denk aan opa's en oma's of ooms en tantes die mee gaan sparen. Maar ook buren helpen mee", legt Bombaij uit. En ja, daar profiteert de winkel natuurlijk van, want die zien dan meer klanten. Om de spaarkaart vol te krijgen geven mensen veel geld uit. Is zo'n pannenset dan eigenlijk toch niet 'duur gekocht'? Bombaij: "Ja, je geeft honderden euro's uit voor een volle spaarkaart. Maar veel mensen denken ook; 'ik kom toch bij de winkel en krijg er nu iets extra's voor terug.' Het is dus maar hoe je het ziet."
Spaarpunten oppotten?
Deze week werd ook duidelijk dat Douwe Egberts een nieuwe plek heeft gevonden waar mensen hun spaarpunten kunnen inleveren voor gratis producten. Sinds het faillissement van Blokker kon dat niet meer. Dat is het risico, want mensen moeten wel het idee hebben dat ze worden beloond voor het sparen. Bombaij: "Je ziet met dat soort puntenprogramma’s dat mensen heel lang blijven sparen en de punten oppotten en niet uitgeven. Eigenlijk is dat jammer voor het bedrijf, want zo hou je als consument geen positief gevoel over aan de actie van dat bedrijf. Dat gevoel en de dankbaarheidslink die daarbij hoort krijg je pas als je echt een product in je handen hebt."
Villa VdB
Villa VdB (Omroep MAX) hoor je van maandag t/m donderdag van 14.00 tot 15.30 uur op NPO Radio 1. Gepresenteerd door Jurgen van den Berg.
Gerelateerd




