Economie

Vliegen zonder CO2-uitstoot? Het kan, denkt deze ondernemer: 'We hebben het Anthony Fokker-gevoel'

EO
foto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Vliegen zonder CO2-uitstoot? Het kan, denkt deze ondernemer: 'We hebben het Anthony Fokker-gevoel'

Vliegen zorgt voor veel CO2-uitstoot en op verschillende plekken wordt koortsachtig gezocht naar een duurzaam alternatief. Eén daarvan zou waterstof kunnen zijn. Het Nederlandse bedrijf Unified International zou over zes jaar op waterstof tussen Schiphol en Londen willen vliegen, vertelt ondernemer Michel van Ierland in Geld of je Leven.

Met een Boeing 747 naar een tropisch eiland op groene waterstof is helaas nog niet aan de orde, vertelt Van Ierland. "Het gaat nu nog om de korte afstanden", zegt hij. Maar dit ziet hij als een tussenstap om uiteindelijk wél die lange afstanden op waterstof te kunnen gaan vliegen. "We willen een motorsysteem gaan realiseren dat volledig groen is."

Hij is ambitieus en wild enthousiast: "We hebben echt het Anthony Fokker-gevoel."

Vliegen op groene waterstof dichterbij dan ooit

Ombouwen

Het vliegtuig dat over zes jaar over de Noordzee moet gaan, zal nog geen nieuw vliegtuig zijn. "We gaan een bestaand vliegtuig ombouwen op propeller", aldus de ondernemer.

Unified International heeft zeventien bedrijven en instellingen samengebracht om het plan te realiseren. Dit gaat om onder andere Fokker en de TU Delft. "In Nederland bouwen we al 100 jaar vliegtuigen. We bedachten: wat kunnen we doen om in de toekomst als Nederland iets te gaan leveren. Zodoende is het ombouwen naar waterstof ontstaan. Dat lijkt het meest haalbare."

Van Ierland hoopt dat grote bedrijven als Boeing en Airbus, die ook graag willen vergroenen, naar Nederland zullen kijken. Airbus heeft een programma om in 2035 een waterstofvliegtuig te bouwen. "We willen graag in dat programma terecht komen", vertelt hij.

Waterstof

Waterstof is geen energiebron, maar een drager. Je kunt dit 'vullen' met groene energie, vertelt Van Ierland. Door velen wordt het gezien als dé toekomst van de energievoorziening. Shell opende onlangs een waterstoffabriek op de Maasvlakte en ook in het Midden-Oosten springt men er vol op, vertelt de ondernemer.

De ambitieuze ondernemer moet wel toegeven dat klanten er wat van zouden kunnen merken: groen naar Londen vliegen kan helaas niet voor dezelfde prijs. "We hebben met economen berekend dat het 5 tot 10 procent duurder wordt."

Geld of je Leven is een dagelijks economieprogramma van de EO. Op het plaform LinkedIn is er een community rondom het programma, waarop gediscussieerd kan worden over de onderwerpen. Meld je aan en praat mee!

Ster advertentie
Ster advertentie