Economie
EO

Waarom ouderen Black Friday niks vinden, terwijl jongeren vaker shoppen

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Waarom ouderen Black Friday niks vinden, terwijl jongeren vaker shoppen

Komende vrijdag is het Black Friday, een dag waarop heel veel winkels stunten met aanbiedingen. De populariteit van deze dag stagneert, blijkt uit onderzoek van ABN AMRO. Vooral ouderen vinden het niks. "Ze ergeren zich aan overconsumptie", zegt consumentenpsycholoog Patrick Wessels.

Video niet beschikbaar

Black Friday begon ooit als een aanbiedingsdag op de vrijdag na Thanksgiving. Inmiddels duurt het een veel langere periode waarop veel zaken in de aanbieding zijn.

"Jongeren hebben meer last van sociale signalen. Ze zijn veel bezig met wat anderen van hen vinden. Dat gebeurt in hun directe omgeving, maar op social media", vertelt Wessels. "Die signalen zijn nu: iedereen is aan het kopen. Dan willen ze zelf ook kopen. Ouderen hebben dat minder. Die zijn minder gefocust op de mensen om zich heen, die bepalen meer zelf", vertelt hij.

Ook ergeren ouderen zich vaker aan overconsumptie, vertelt de consumentenpsycholoog. “Ze stellen zichzelf minder bloot aan Black Friday-verleidingen. Ze gaan minder snel zomaar naar de winkelstraat met hun vrienden of gaan misschien niet eindeloos online zitten scrollen door alle webshops."

Tegenbewegingen

Door de groeiende ergernis rondom Black Friday, zijn er ook alternatieven ontstaan, vertelt Wessels. "Green Friday bijvoorbeeld, maar er zijn ook winkels die zeggen: breng ook eens wat spullen terug", vertelt hij. In de Verenigde Staten bestaat op 2 december – de dinsdag na Black Friday – ook 'Giving Tuesday', een dag die in het teken staat van dingen weggeven. In Nederland kwamen dit soort tegenbewegingen nooit echt van de grond, vertelt de consumentenpsycholoog.

Of Black Friday altijd zal blijven bestaan is niet duidelijk, maar Wessels denkt dat de periode waarover het verspreid wordt alleen maar langer zal worden. Hij spreekt over een 'black month', omdat de reclames voor Black Friday in oktober al beginnen.

Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!

Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.

Meld je hier aan

Ster advertentie
Ster advertentie