Economie
EO

CBS: voor het eerst meer webwinkels dan fysieke winkels

foto: ANP Foto
  1. Nieuwschevron right
  2. CBS: voor het eerst meer webwinkels dan fysieke winkels

Er zijn dit jaar voor het eerst meer webwinkels dan fysieke winkels in Nederland. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Is dit het begin van het einde voor onze winkelstraten? In Geld of je Leven deelt Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing, haar toekomstverwachtingen: ''Zowel de webshop als de fysieke winkel vervullen een bepaalde behoefte.''

Volgens het nieuwe onderzoek telde Nederland aan het begin van dit jaar 82,1 duizend fysieke winkelvestigingen. Dat zijn 1,6 duizend winkels minder dan vorig jaar. Het aantal webwinkels is ondertussen gestegen naar 84,1 duizend.

Koelemeijer benadrukt dat het vooral slecht gaat met fysieke winkels die het jarenlang moesten hebben van ''bijna uitsluitend hun locatie''. Fysieke winkels die zich aanpassen aan het digitale tijdperk floreren juist: ''Je ziet dat de winkels die iets toevoegen aan wat online doet - dus bijvoorbeeld winkels die goed advies bieden, die een interessant assortiment hebben, of die je de mogelijkheid geven om dingen uit te proberen - het goed blijven doen'', vertelt Koelemeijer.

Lege winkels, lege straten?

Koelemeijer verwacht in de nabije toekomst dan ook niet dat de winkelstraten leeg zullen lopen. ''Zowel de webshop als de fysieke winkel vervullen een bepaalde behoefte. We hebben behoefte aan gemak, snelheid, weinig gedoe, maar aan de andere kant wil je ook beslissingsondersteuning en sensorische informatie - kijken, voelen, ruiken. Dat laatste kun je bij een webshop vooralsnog niet.'' Consumenten zullen vanwege die behoeftes volgens Koelemeijer steeds vaker 'hybride' gaan winkelen: ''Het aantal mensen dat alleen fysiek of alleen online koopt gaat afnemen. Het zit hem echt in de combinatie tussen de twee.''

Harmen van der Meulen, eigenaar van fietsenwinkel FuturumShop, beaamt dat consumenten steeds meer afwisselen tussen fysiek en online winkelen. De straten zullen volgens hem over een paar jaar niet verlaten zijn, maar ze zullen wél veranderen. ''Steden hebben natuurlijk ook het probleem dat hun winkelstraten leeglopen. Daar komen andere invullingen voor.'' Hoe de winkelstraat van de toekomst eruit zal zien, kan de ondernemer moeilijk inschatten. ''Misschien komen er Legoland-achtige attracties, dat soort zaken. Maar die invulling gaat heel anders worden dan het nu is.''

Vertekend beeld

Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit, maakt een kanttekening bij de nieuwe cijfers van het CBS. Hij stelt dat het aantal webwinkels in werkelijkheid waarschijnlijk niet zo hoog is als in het onderzoeksrapport wordt aangegeven: ''Veel mensen zijn tijdens de coronapandemie webwinkels begonnen. Het vergt veel inspanning om daar een inkomen uit te halen, dus veel webwinkels zijn inmiddels 'slapend'. Ze staan wel ingeschreven bij de KvK, maar ze zijn niet echt actief.''

Geld of je Leven is een dagelijks economieprogramma van de EO. Op het plaform LinkedIn is er een community rondom het programma, waarop gediscussieerd kan worden over de onderwerpen. Meld je aan en praat mee!

Ster advertentie
Ster advertentie