Economie
EO

'Crisissituatie' door droogte in de Rijn: 'Economische schade groot'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Crisissituatie' door droogte in de Rijn: 'Economische schade groot'

De waterstand in de Rijn is uitzonderlijk laag en dat heeft grote gevolgen voor de economie. Verschillende rivieren, waaronder de Rijn, zijn zelfs al zo ver opgedroogd dat ze bijna onbegaanbaar zijn geworden voor binnenvaartschippers. "We hebben te maken met een crisissituatie", zegt Arno Treur van de coöperatieve binnenvaartbevrachter NPRC in Geld of je Leven.

'Droge rivieren verstoren voor 80 miljard euro aan handelsroutes'

"We weten niet of de droogte nog weken of zelfs maanden duurt, dat is een hele grote zorg", vertelt Arno Treur die het probleem al jaren op de kaart probeert te zetten. "Deze situatie is niet uniek. Het ene moment heb je te maken met extreem laag water, later is er weer sprake van extreem hoog water. Als binnenvaartsector vragen we hier al jarenlang aandacht voor: maak de infrastructuur zo klimaatadaptief mogelijk", aldus Treur.

Economische schade

Sectoreconoom Albert Jan Swart van ABN Amro voorziet grote gevolgen. "Het vervoer over de rivieren en kanalen heeft in Europa een waarde van 80 miljard euro. Tweederde van dit vervoer is afhankelijk van de Rijn."

Vooral voor Duitsland vreest hij het ergste: "Die rivier is echt de levensader voor de Duitse industrie. Een tekort aan grondstoffen kan de Duitse economie behoorlijke schade aanrichten." Ook Nederland gaat dat voelen. "Duitsland is onze belangrijkste handelspartner, waardoor de economische schade van onze buren ook invloed heeft op onze eigen industrie."

Duitsland is afhankelijk van kolen die over rivieren vervoerd worden, vertelt Swart. "Bijna een kwart van de Duitse elektriciteit wordt opgewekt met geïmporteerde steenkool. Tachtig procent daarvan levert Nederland, waarvan het merendeel via de binnenvaart aankomt", aldus de econoom. "Als er minder kolen worden aangevoerd, komt een aanzienlijk deel van de Duitse elektriciteitsproductie in gevaar."

Perspectief

Arno Treur wil dat Nederland de sluizen beter onderhoudt, aanpassingen maakt aan de waterwegen en beter samenwerkt met Duitsland. "De rivier stopt niet bij de grens. De overheid zet stappen, maar het kan sneller. We hebben te maken met een crisissituatie."

Swart beaamt dat. "Zowel in Duitsland als Nederland zien we jarenlange achterstanden in onderhoud in sluizen en bruggen. Het is verbazingwekkend dat er niet eerder actie is ondernomen. Gezien de klimaatverandering is de kans groot dat dit soort situaties vaker gaan voorkomen. Daarop moet je anticiperen."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie