Economie
EO

Strenge regels voor reclame voor crypto? Zelfs cryptohandelaren zien dat zitten

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Strenge regels voor reclame voor crypto? Zelfs cryptohandelaren zien dat zitten

Bij de Super Bowl zijn reclames voor cryptomunten verbannen en ook in België werden onlangs strenge regels ingevoerd. Nederland blijft achter, maar als het aan Mike Hutting, de ceo van cryptoplatform Blox ligt, komen er ook hier strengere regels: "Dat lijkt me volkomen logisch", stelt hij in Geld of je Leven.

Moet Nederland cryptoreclames verbieden?

In België wordt een waarschuwing bij reclames voor cryptomunten verplicht. Deze luidt: 'Virtuele munten, reële risico's. De enige garantie in crypto is het risico'. Die verplichting kan ook best in Nederland, vindt Hutting: "Dan weet je in ieder geval dat elk bedrijf zo’n waarschuwing moet doen."

Blox geeft zelf in haar app al waarschuwingen, vertelt Hutting: "Dat is een stukje zorgplicht die je zelf neemt. Dat past bij hoogvolatiele producten", vindt hij. Volatiel betekent dat de prijs van cryptomunten vaak snel omhoog en omlaag gaat, waardoor je als belegger snel veel winst kunt maken, maar ook heel veel kunt verliezen.

In Spanje gaan ze nog wat verder: daar beoordeelt een onafhankelijke commissie elke nieuwe reclame. Ook dat ziet Hutting best zitten: "Dat geeft onze reclames een bepaalde legitimiteit", vindt hij.

No brainer

Ook specialisten vinden dat crypto-reclames aan banden moeten worden gelegd. "Voor mij is het een no brainer", zegt onderzoeker Eva de Mol van CapitalT. "Investeren in crypto is heel risicovol. Het is heel volatiel, bedrijven zijn failliet gegaan, dus je kunt je afvragen of het nog wel ethisch is om hier reclame voor te maken." De Mol stelt dat cryptomunten simpelweg een financieel product zijn en bij alle financiële producten horen regels.

De Mol vindt dat de reclames momenteel niet eerlijk zijn. "Er wordt veel reclame gemaakt voor crypto op social media, zoals Instagram en TikTok. Daar zie je alleen maar de successen: enorme auto’s, villa’s, influencers. Daar wordt niet gesproken over volatiliteit."

Reclames verbieden?

Ook Corné van Zeijl, analist bij vermogensbeheerder Actiam denkt dat een waarschuwing slim is: "Het is meer gokken dan beleggen. 85 procent van de kopers verliest geld", stelt hij. Maar een verbod gaat hem te ver. "Een verbod helpt over het algemeen niet. Of je er nu reclame voor maakt of niet, mensen doen het toch wel, dat zie je ook bij gokreclames."

Hij vindt dat je mensen vooral moet informeren: let op, de meeste beleggers verliezen er geld mee. "Als je dat erbij zet, lijkt me dat afdoende. En als je dan nóg niet luistert en je geld wilt verliezen, dan moet je dat zelf weten."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie