Economie
EO

Chinees bedrijf BYD verkoopt meer elektrische auto's dan Tesla in afgelopen kwartaal: 'Ze worden goedkoper'

  1. Nieuwschevron right
  2. Chinees bedrijf BYD verkoopt meer elektrische auto's dan Tesla in afgelopen kwartaal: 'Ze worden goedkoper'

Iedereen associeert elektrische auto’s met Tesla, maar inmiddels wordt dat merk ingehaald door het Chinese BYD. In het laatste kwartaal van 2023 verkocht BYD wereldwijd meer auto's dan Tesla. Ook in Europa kan het merk groter worden, zegt autojournalist Meindert Schut in Geld of je leven: "Ze gaan een fabriek neerzetten in Hongarije, dus dan worden de auto’s goedkoper."

Hoe groot gaat het elektrische automerk BYD in Nederland worden? (3 januari 2024) - Geld of je leven

Schut, die regelmatig voor De Nationale Autoshow op BNR Nieuwsradio in allerhande auto’s rijdt, reed onlangs nog een auto van BYD, maar was niet zo enthousiast. "Dat was de BYD Dolphin. Die gaat vanaf 30.000 euro. Dat vind ik best duur", vertelt hij. Bovendien heeft de auto een beperkte actieradius: "In de boekjes is het 340 kilometer, maar in de praktijk wordt dat minder, zeker als het kouder is, dus haal er een kwart tot een derde vanaf…", aldus Schut. Daarnaast laadt de auto erg langzaam: "Het duurt uren voordat hij geladen is."

De auto’s kunnen echter een stuk goedkoper worden, als ze straks in Hongarije zouden worden gemaakt. "Dan vallen allemaal importheffingen weg omdat het in de EU wordt geproduceerd." Toch zal het geen garantie voor succes zijn, denkt hij: er zijn wel meer Chinese merken die proberen in Europa auto’s te verkopen: "Het lijkt een beetje op een bord spaghetti die tegen de muur wordt gegooid en we zien wel wat plakt…"

Zorgen over privacy

Nu Chinese auto’s de Europese markt bereiken, zijn er partijen die zich zorgen maken over privacy. Han ten Broeke sprak als directeur van brancheorganisatie BOVAG vorig jaar nog van 'stofzuigers van data'. Schut denkt echter dat dit wel mee zal vallen: "Als er één markt is waar men wel echt goed kijkt naar privacygevoeligheid, dan is het de Europese markt wel", vertelt hij.

Zelf nam hij overigens een techredacteur van BNR mee in de auto, die meteen 'het systeem in dook om de privacyknoppen uit te zetten', vertelt Schut lachend. "Je kunt er zelf dus wat aan doen, maar dan moet je wel diep het systeem in."

Accu van BYD

BYD bestaat al sinds 1995 als accufabrikant en maakt naast auto’s ook accu’s voor bijvoorbeeld telefoons. "De kans is best groot dat je een batterij van BYD in je broekzak hebt zitten. Maar ook als je een Tesla hebt, is de kans best groot dat BYD de accu heeft gemaakt", vertelt autokenner Schut.

Chinese BYD verkoopt meer auto's dan Tesla

Geld of je leven

Geld of je leven is een dagelijks economieprogramma van de EO. Wil je meer Geld of je leven? Alle gesprekken over de staat van de economie vind je in onze podcast.

Klik hier om je te abonneren

Ster advertentie
Ster advertentie