Economie
EO

Schiphol hoeft voorlopig niet te krimpen. Terecht, vindt hoogleraar: 'Het recht heeft gezegevierd'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Schiphol hoeft voorlopig niet te krimpen. Terecht, vindt hoogleraar: 'Het recht heeft gezegevierd'

Vandaag zette de rechter een streep door het besluit van het kabinet om Schiphol te laten krimpen van 500.000 naar 460.000 vluchten. Terecht, zegt emeritus hoogleraar Lucht- en Ruimterecht Pablo Mendes de Leon in Geld of je Leven. "De procedure van het kabinet klopt niet en de normen die zijn afgesproken werden niet gerespecteerd."

Pablo Mendes de Leon in Geld of je Leven

Mendes de Leon wijst erop dat alle betrokkenen moeten worden geraadpleegd voordat de overheid dit soort beslissingen kan nemen. "De sector is overgeslagen in de totstandkoming van deze maatregelen", stelt hij. Dit is verplicht, aldus de hoogleraar, en hij snapt niet waarom het kabinet het niet heeft gedaan. "Vanuit Europese context wordt er gepraat over een 'balanced approach'. Dat is eigenlijk niks anders dan het poldermodel. Dat is een typisch Nederlands instituut, maar dat is niet gehanteerd. De maatregelen werd nu gewoon gebracht als een machtsorder..." Hij vindt dit 'buitengewoon griezelig'.

Eng idee

Econoom Walter Manshanden was, net als Mendes de Leon, verbaasd over de uitspraak van het kabinet om het aantal vluchten te verlagen, zonder de luchtvaartsector te raadplegen. "De overheid had de regels moeten kennen waarlangs het doel (minder geluidsoverlast, red.) bereikt had moeten worden." Manshanden noemt het 'lange halen, gauw thuis': "De overheid kent kennelijk haar eigen regels niet en respecteert die niet. Dat vind ik bijna een eng idee…"

Hij gaat nog verder: "Nederland ontwikkelt zich toe naar een zwakke staat. Ze schuiven collectieve taken naar provincies. Lobby’s zijn altijd al sterk, maar de situatie is nu zelfs lobby tegen lobby – luchtvaart tegen landbouw – en de overheid beheerst allebei niet…"

'We moeten naar minder vluchten'

Manshanden vindt wel dat we uiteindelijk naar minder vluchten moeten. "Je kunt geen economische activiteit bedrijven die ten koste gaat van de gezondheid van andere mensen." Maar dan moet de overheid dus wel haar eigen regels volgen, vindt hij.

Ook qua geluidsoverlast moet het allemaal minder, vindt Mendes de Leon, maar dan moet de overheid wel met Schiphol praten over of er alternatieven zijn. "Andere landingsbanen, dubbele beglazing, stillere vliegtuigen, een herindeling van het luchtruim. Ik noem maar wat dingen."

Geld of je Leven is een dagelijks economieprogramma van de EO. Op het plaform LinkedIn is er een community rondom het programma, waarop gediscussieerd kan worden over de onderwerpen. Meld je aan en praat mee!

Ster advertentie
Ster advertentie