Economie
EO

'Chocola van Tony's Chocolonely niet eerlijk genoeg'

  1. Nieuwschevron right
  2. 'Chocola van Tony's Chocolonely niet eerlijk genoeg'

Tony’s Chocolonely pakt de armoede onder cacaoboeren niet effectief aan. Met die kritiek komt duurzaamheidscollectief Just Enough in Geld of je leven.

Kritiek op Tony Chocolonely

Het grote doel van Tony’s Chocolonely is om de hele chocolade-industrie honderd procent slaafvrij te maken. Maar volgens Matthias Olthaar van Just Enough slaagt Tony’s daar niet in en doet het aan symptoombestrijding. Want Tony’s geeft de cacaoboeren weliswaar meer geld, maar het zou pas echt effectief zijn, als de chocoladerepen geproduceerd worden in de landen waar de cacao vandaan komt.

Olthaar: "Als je de armoede onder cacaoboeren wilt aanpakken, dan moet je werken aan industriële en economische ontwikkeling in herkomstlanden. Nu komt ongeveer 6 tot 11 procent van wat wij betalen voor een chocoladereep terecht in het land van oorsprong. Als je zorgt dat de hele reep in Ghana of Ivoorkust wordt gemaakt, blijft minstens 70 procent van wat de klant betaalt in het land van oorsprong."

Kinderarbeid

Olthaar is vooral kritisch op de samenwerking tussen Tony’s en een van de chocoladereuzen Barry Callebaut. Die producent maakt gebruikt van cacao waarbij kinderarbeid is toegepast. In 2021 verloor Tony’s haar plaats op een Amerikaanse lijst van slaafvrije chocolade, vanwege deze samenwerking.

De reden voor de samenwerking is volgens Tim de Broekert van Tony’s te vinden in de wens van zijn bedrijf om de industrie van binnenuit te veranderen. "We laten zien dat het mogelijk is om een eerlijke chocolademaker te zijn en tegelijkertijd commercieel succesvol te zijn. Door de samenwerking proberen we ze mee te krijgen en de norm te veranderen."

Olthaar vindt dat het niet voldoende is van Tony’s. "Zolang landen alleen ruwe grondstoffen leveren en geen eindproduct produceren, blijven de boeren gevangen in armoede. Waar je beter voor kan zorgen is dat de chocoladeketen transparant is. Bij kleine chocoladebedrijven zie je dat ze veel beter weten wie hun leveranciers zijn. Ze kennen hun namen, levens en gezinnen. Dan ben je veel sneller geneigd om ze beter te behandelen. Als consument kunnen we nu ook al voor alternatieven kiezen."

De Broekert merkt op dat er wel vooruitgang is geboekt bij Tony’s. "Het percentage kinderarbeid is gedaald tot onder de 5 procent, terwijl het industriegemiddelde ongeveer 50 procent is. Tot slot benadrukt De Broekert dat Tony’s het niet in zijn eentje kan. "We zijn een relatief kleine speler. De grote jongens moeten wel echt mee gaan doen, maar we laten zien dat het wel anders kan."

Tony’s Chocolonely onder de loep: zijn ze wel zo duurzaam? (6 november 2023) - Geld of je leven

Geld of je leven

Geld of je leven is een dagelijks economieprogramma van de EO. Wil je meer Geld of je leven? Alle gesprekken over de staat van de economie vind je in onze podcast.

Klik hier om je te abonneren

Ster advertentie
Ster advertentie