Naar homepage
Economie

Flink betalen voor riet uit China: dakdekkers schrikken zich rot

foto: NOS
  1. Nieuwschevron right
  2. Flink betalen voor riet uit China: dakdekkers schrikken zich rot

Nederland heeft ruim 300 rietdekkersbedrijven en zij weten niet wat hen overkomt. De prijs van het riet dat zij voornamelijk uit China halen is enorm gestegen door de vervoerskosten.

De enorme prijsstijging is nieuw voor de sector. Jarenlang was de markt stabiel, nu moeten de 340 rietdekkersbedrijven in ons land hun offertes verhogen.

Riethandelaar Peter van Wincoop uit Putten: "In no time is het containervervoer van riet onbetaalbaar geworden. Ooit was de prijs 1300 dollar per container, nu is dat 18.000 dollar. Extreem gewoon."

Die prijsexplosie zorgde eerder dit jaar ook voor minder toevoer van riet. Een paar maanden kwam de aanvoer zelfs stil te liggen, waardoor sommige rietdekkers met een tekort werden geconfronteerd. Wachttijden voor klanten liepen op en sommige klanten kregen - door het duurdere vervoer - een herziene, hogere offerte.

"Daar zijn de mensen dan niet zo blij mee", erkent Wijnand Koopman van rietdekkersbedrijf Van Dijk uit Putten. "Maar ja, die hogere kosten moet je wel doorberekenen."

Riet populairder

Wat het allemaal ook niet eenvoudig maakt is dat riet de afgelopen jaren steeds populairder is geworden. De vraag naar rieten daken neemt toe, zegt de branche zelf. "Het is duurzaam, in de warme zomer houdt het de warmte buiten en in de winter blijft de kou buiten", aldus Koopman.

Een nieuwe woonwijk in Blaricum: een deel van de huizen heeft een rieten kap.

Hier groeit ook riet, maar toch komt het grootste deel uit China. Koopman: "Tot het begin van deze eeuw kwam het riet inderdaad uit Nederland, Oostenrijk, Duitsland, Turkije. Maar de productie van riet in ons land is volstrekt onvoldoende om aan de vraag te voldoen. En arbeid is hier een stuk duurder, vergeet dat niet."

In 2003 debuteerde China op de markt voor riet. "Ik weet niet hoe ze het voor elkaar kregen, maar in korte tijd werden ze marktleider", aldus Koopman. "Maar de nadelen zien we nu ook: het materiaal moet wel hierheen komen."

Meer bulktransport

Sinds kort heeft de sector iets bedacht om deels onder die hoge transportkosten uit te komen. "Moeilijke tijden vragen om innovatieve oplossingen", dacht Peter van Wincoop van Draadwerken Nederland. "Je kunt maar één ding doen: mouwen opstropen en zoeken naar alternatieven."

Je zou zeggen: koop riet dichter bij huis, maar riet uit Europa heeft niet dezelfde kwaliteit als riet uit China. En dus werd er gezocht naar een andere vorm van transport: rollen riet gaan nu niet in de container, maar in het ruim van een schip. "Bulktransport dus, net zoals ijzererts. Zo houden we de prijs nog een beetje in de hand."

Van Wincoop verwacht niet dat de situatie op de wereldmarkt snel verandert. "We hebben dus nog wel even met die hoge prijzen te maken en we vervoeren voorlopig per bulkschip." De volgende lading komt aan op 21 september, in de haven van Vlissingen.

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie