Mariëlle verzamelt Hongaarse klederdracht, maar dat heeft een donkere keerzijde
- Nieuws
- Mariëlle verzamelt Hongaarse klederdracht, maar dat heeft een donkere keerzijde
Wanneer folkinfluencer Mariëlle haar Hongaarse klederdracht aantrekt, ondergaat ze een ware metamorfose. Op social media deelt en verkoopt ze haar traditionele kledingcollectie. "Het is een heel ritueel, want de kleren dragen jou niet, jij draagt de kleren. En dat moet op de correcte manier gebeuren." Mariëlle had als tiener al een romantisch beeld van Hongarije. Nederlandse klederdracht vond ze 'spuuglelijk'. Het groeide uit tot een collectie van honderden Hongaarse klederdrachtstukken. In een koude, lavendelgeurende kamer beschermt ze eeuwenoude rokken, jurken en blouses tegen motten en schimmel. "Ik koop er een stukje geschiedenis mee", vertelt ze in de documentaire Een Hongaars Sprookje. Maar die geschiedenis heeft een donkere keerzijde.
#246 - Een Hongaars sprookje - DOCS
Strikte regels
In Nederland kon Mariëlle zorgeloos verzamelen, maar wanneer haar kamer te krap werd, vertrok ze naar Hongarije, waar ze ook klederdracht verhandelt. Maar daar krijgt haar werk een heel andere betekenis. Ze ontdekte al snel dat klederdracht in Hongarije niet zomaar erfgoed is. Volkskunst heeft er een bijna heilige status, waarbij authenticiteit centraal staat, en mede-verzamelaars wijzen online Mariëlle op de strikte regels.
Daarnaast raakt haar liefde voor oude kleding verstrengeld met de politieke verdeeldheid van nu. In Hongaarse media wordt vooral uitgelicht dat ze getrouwd en moeder is, niet antiekhandelaar en muzikant. Mariëlle is zich heel erg bewust van de clichés die er over klederdracht bestaan in Hongarije.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Kleding als politiek statement
Links-liberale stedelingen zien haar collectie als steun voor de nationalistische koers van premier Viktor Orbán, die traditionele cultuur gebruikt om een eenduidige Hongaarse identiteit te promoten. Rechts omarmt haar werk juist als bevestiging van traditionele vrouwenrollen. Mariëlle verzet zich tegen beide lezingen. "Ik ben het met geen van beiden eens. Het gaat mij om de schoonheid van de kleding zelf. Dat betekent niet dat ik de waarden en normen van die tijd onderschrijf."
De kledingstukken zelf vertellen ook een ingewikkeld verhaal. Dochters waren het uithangbord van een familie en de jurken fungeerden als statussymbool. Families steken zichzelf diep in de schulden voor een feestjurk. Soms leidde die sociale druk zelfs tot risicovolle abortussen, omdat een tweede dochter onbetaalbaar werd. Voor Mariëlle blijft echter de schoonheid vooropgesteld. "Ook al hou ik van oude kleding, dat betekent niet dat ik ook alle normen en waarden uit die tijd onderschrijf."
Gerelateerde podcast

DOCS
Levi, pionier in de jeugdhulp is te beluisteren in DOCS (NTR/VPRO). De documentaire biedt een unieke blik op een van de grootste uitdagingen van ons jeugdzorgsysteem en de man die zich onvermoeibaar inzet om het verschil te maken.