Cultuur & Media
BNNVARA

'Ze drukt welbewust op alle rode knoppen die ze vinden kan'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Ze drukt welbewust op alle rode knoppen die ze vinden kan'

Een van de grootste popartiesten aller tijden wordt deze week 60: Madonna. Hoewel ze zelf nooit onder stoelen of banken heeft gestoken dat ze niet de beste zangeres of danseres ter wereld is, is haar invloed groter dan menig ander artiest. De Nieuws BV staat iedere dag stil bij een nummer uit haar immense oeuvre. Als eerste: Like a prayer uit 1989.

Video niet beschikbaar

De videoclip van Like a prayer is de meest controversiële uit het werk van Madonna. De clip vertelt het verhaal van een vrouw (Madonna) die getuige is van een verkrachting. De echte daders ontvluchten, en een zwarte man, die het slachtoffer te hulp schiet, wordt opgepakt. Madonna weet niet wat ze moet doen, ze rent de kerk in: "En daar gaat ze aan de haal met allerlei rituelen uit de katholieke traditie - ook haar traditie. Zij kust met een heilige, ze vrijt me een heilige. Ze drukt welbewust op alle rode knoppen die ze vinden kan", vertelt cultuurtheoloog Frank Bosman.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Pepsi-reclame

De katholieke kerk - met als paus op dat moment Johannes Paulus II was woest. Het was blasfemie. Godslastering. Madonna - juist iemand als Madonna die zich zo seksueel had gepresenteerd met nummers als Like a virgin - ging aan de haal met eeuwenoude katholieke rituelen.

Madonna's sponsor Pepsi werd wat benauwd van deze reactie. Madonna had een deal met de frisdrankfabrikant ter waarde van 5 miljoen dollar. Like a prayer zou in een Pepsi-commercial gelanceerd worden. Dat gebeurde ook, maar een dag later kwam Madonna met haar eigen videoclip. Na alle commotie trok Pepsi de commercial terug.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Erotische liefde voor God

Madonna heeft altijd een neusje gehad voor controverse, “maar bij Like a prayer vind ik het wel gerechtvaardigd”, zegt Pablo Cabenda, muziekjournalist voor de Volkskrant. "Het nummer gaat over God die de enige man zou zijn in haar leven. Dat wordt een liefdesbetuiging die op het erotische af is. Later in haar carrière krijg je het gevoel dat ze het doet om aandacht te generen.”

Frank Bosman ziet dat Madonna zich met Like a prayer schaart in een veel oudere rooms-katholieke traditie: “Als ik Like a prayer lees, dan zie ik dat Madonna haar liefde voor God en Jezus belijdt in bewoordingen die wij erotisch zouden noemen. Daarmee bevindt ze zich in een rooms-katholieke traditie vanuit de Middeleeuwen waarin vooral vrouwelijke mystici zo lyrisch zijn in hun liefde voor het goddelijke dat ze zich alleen maar kunnen uiten met seksuele en erotische taal.”

Worsteling met het geloof

Zowel Bosman als Cabenda vinden dat Like a prayer het eerste nummer is waarin Madonna een volwassen publiek probeert te bereiken. Ze stelde zich de vraag: wat wil ik nou uitdragen? Het album is een is een resultaat van haar worsteling met het katholieke geloof en de vroege dood van haar moeder.

Ster advertentie
Ster advertentie