Cultuur & Media
BNNVARA

DPG Media en Mediahuis hebben indirect geprofiteerd van Belgisch belastinggeld

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. DPG Media en Mediahuis hebben indirect geprofiteerd van Belgisch belastinggeld

Een schandaal in België: het postbedrijf BPost heeft jaren onder valse voorwendselen subsidie van de staat gekregen. Daar hebben bedrijven die in Nederland machtig zijn, zoals DPG Media en Mediahuis, van geprofiteerd. Dat staat in het nieuwe boek Bpost Hold-Up. "Ze hebben financiële doping gekregen", zegt journalist Wouter Verschelden, één van de schrijvers van het boek, in De Nieuws BV.

Video niet beschikbaar

Bpost is het grote Belgische postbedrijf, vergelijkbaar met Post NL. Het was een overheidsbedrijf en is inmiddels beursgenoteerd. Maar, nog altijd heeft de Belgische overheid wél de meeste aandelen. En nu rommelt het dus bij Bpost en dat heeft alles te maken met de zogenaamde krantensubsidies.

Belgisch belastinggeld

Kranten worden in België niet door de krantenbezorger gebracht, maar door de postbode. Bpost krijgt daarvoor van de Belgische overheid subsidies om die kranten en tijdschriften tot aan de brievenbus te bezorgen. Oftewel, daar wordt Belgisch belastinggeld in gestoken. En Bpost heeft met list en bedrog ervoor gezorgd dat deze subsidie in stand bleef, schrijven Wouter Verschelden en Emmanuel Vanbrussel in hun boek Bpost Hold-up.

Verschelden: "Als je al die bedragen gaat optellen van staatssteun die Bpost gekregen heeft, alleen al dat krantencontract is goed voor 2,2 miljard. Maar er zijn nog een aantal contracten die ze zo gekregen hebben. En telkens blijken die winstmarges veel en veel hoger dan wat de Europese Commissie maximum toestaat om als legale staatssteun te kwalificeren." Zo vallen de marges tien keer zo hoog uit, namelijk tot wel zo'n 70%.

DPG Media en Mediahuis

Indirect hebben grote Belgische mediabedrijven, zoals DPG Media en Mediahuis, van dit Belgische belastinggeld geprofiteerd. "Want zij kregen hele goedkope tarieven om hun kranten en tijdschriften bij de abonnees te krijgen. En daardoor kunnen zij hun netto winst opdrijven. Dat verklaart voor een deel waarom die grote Belgische mediabedrijven zo'n goedgevulde oorlogskas hadden en zo ook Nederlandse media in handen kregen", vertelt Verschelden.

Zo vallen onder andere De Volkskrant, Algemeen Dagblad, Trouw, Nu.nl, Q Music onder DPG Media. En het Mediahuis bezit De Telegraaf, NRC, Radio Veronica, 100% NL en ook talloze tijdschriften. "Ze hebben financiële doping gekregen", legt Verschelden uit, "door constant via de Belgische staatssteun, dat Belgische belastinggeld dat bij hun binnenstroomde via die kranten die bij hen goedkoop verspreid konden worden." DPG Media en Mediahuis zeggen 'drukinkt' in de aderen te hebben, "ik denk dat zij eerder Belgisch belastinggeld in hun aderen hebben", zegt Verschelden.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Pluriform landschap

Dat zoveel media in handen zijn van maar twee bedrijven, DPG Media en Mediahuis, is niet goed voor het Nederlandse Medialandschap. "Als je maar twee spelers hebt die alle papieren media in handen hebben, heb je een gebrek aan concurrentie. Pluriformiteit, een veelzijdigheid aan stemmen in media lijkt mij heel essentieel", zegt Verschelden. "(...)De schraalheid in het landschap is journalistiek geen goede zaak."

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, en Facebook.

Ster advertentie
Ster advertentie