Binnenland
KRO-NCRV

Kwalitatieve nieuwsvoorziening van jongs af aan 'van belang voor kind, ouder én het burgerschap!'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Kwalitatieve nieuwsvoorziening van jongs af aan 'van belang voor kind, ouder én het burgerschap!'

Hoe leer je kinderen omgaan met een wereld vol halve waarheden, felle meningen en flitsend nepnieuws? Volgens journalist Monique Parren begint het met iets eenvoudigs: een krant. "Kinderen denken dat journalisten sensatiezoekers zijn of een verlengstuk van de overheid. Door ze mee te nemen in het proces laten we zien wat journalistiek écht is", zegt Parren bij Spraakmakers.

Video niet beschikbaar

Wat begon als een middel tegen laaggeletterdheid, blijkt nu ook een instrument voor mediawijsheid en burgerschap te worden. "Als ik de krant van de buurvrouw niet had gelezen, was ik vatbaarder geweest voor misinformatie", zegt Ron Meyer, directeur van het Nationaal Programma Heerlen-Noord. Zijn jeugdherinnering inspireerde het project Krant van de buurvrouw, waar ondertussen vijfduizend kinderen aan deelnemen.

Kritische blik

"We merken dat kinderen niet alleen meer gaan lezen, maar ook kritischer worden", zegt Meyer. "Als we willen dat ze later weerbaar en betrokken burgers zijn, moeten we ze nu al leren hoe informatie werkt."

Volgens Monique Parren, journalist en projectleider namens de Limburger, raakt het initiatief een gevoelige snaar. "We maken een eigen schoolkrant met kinderen. Dat vinden zij leuk om te doen en het mes snijdt aan twee kanten." Veel kinderen denken dat journalisten sensatiezoekers zijn of een verlengstuk van de overheid, zo stelt Parren. Door ze mee te nemen in het proces wordt aan hen getoond wat journalistiek écht is "Ze leren dat het een vak is. Je kunt niet iets uit je duim zuigen."

Verrijking van burgerschap

De aanpak reikt verder dan alleen taalvaardigheid. "We merken ondertussen dat niet alleen laaggeletterdheid wordt bestreden, maar ook burgerschap wordt verrijkt", aldus Meyer. Hij ziet in de eerste cijfers hoopvolle signalen: "25 procent van de kinderen is meer gaan lezen per week. En dat is nog voorzichtig uitgedrukt."

Het project heeft ook een onverwacht effect: het verandert de blik van journalisten. "We merken nu dat we verhalen kunnen maken die we voorheen niet konden maken, omdat mensen zien dat we zorgvuldig met hun informatie omgaan", zegt Parren.

Wantrouwen

Juist in wijken waar wantrouwen jegens 'de media' groot is, wordt zichtbaar hoe belangrijk vroege media-educatie is. Niet alleen voor kinderen, maar ook voor hun ouders. Gezinnen krijgen toegang tot digitale kranten. Kinderen interviewen inmiddels burgemeesters en wijkagenten, stellen vragen over hondenpoep én politiek, en vertalen het nieuws in hun eigen woorden. "Dat levert leuke discussies en verhalen op", zegt Parren.

De wereld begrijpen

In een tijd van informatie-overvloed, leert het project de Krant van de buurvrouw kinderen niet alleen wát er speelt, maar ook hóe dat in beeld komt. "We moeten af van het idee dat media vanzelf begrepen worden", zegt Parren. "Wie het nieuws leert lezen, leert ook de wereld beter begrijpen."

Meyer vult aan: "Als deze kinderen straks ouders worden, hebben zij iets in handen waarmee ze hun eigen kinderen weer kunnen opvoeden. Dat is pas duurzame verandering."

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie