Netflix redt 'The Irishman' van Martin Scorsese
- Nieuws
- Netflix redt 'The Irishman' van Martin Scorsese
The Irishman van Martin Scorsese was maar kort in de bioscoop te zien. Dat komt doordat Netflix de film grotendeels financierde, waardoor de film nu al op de streamingsdienst te zien is. Een offer dat Scorsese graag maakte. Wat betekent deze inmenging van Netflix voor de filmwereld?
"Het is te gek dat iemand bereid is de film te financieren", zegt directeur van het International Film Festival Rotterdam Bero Beyer. Liever had hij de film langer in de bioscoop zien draaien, maar wellicht was de film er anders niet geweest. Hetzelfde zag hij gebeuren met Roma, de Mexicaans-Amerikaanse film die vorig jaar hoge ogen gooide.
"Het is geen goede ontwikkeling dat de gewone filmindustrie niet in staat was de film te doen." Regisseur Jeroen Houben vult aan: "Zelfs Scorsese krijgt niet de steun van de studio's. Dat geeft aan hoe groot het probleem is. Als zelfs hij het niet bij elkaar krijgt, dan bijna niemand."
'Film van nu'
Met de hulp van Netflix kreeg Scorsese het toch voor elkaar The Irishman te maken. Volgens Beyer roept deze film een gevoel van nostalgie op. "Het is heerlijk om die gasten weer te zien en horen", zegt hij over de acteurs als Al Pacino en Robert de Niro.
"Tegelijkertijd is het een film van nu." De 77-jarige Scorsese voelt nog steeds aan wat nu relevant is. "Zo had hij deze film twintig of dertig jaar geleden niet gemaakt."
Dat verschil zit hem volgens Beyer in alle opzichten. "De hint naar eenzaamheid, zinloosheid, waarvoor heb ik het gedaan?" Godfather 2 eindigde ook met een mannetje eenzaam op een stoel. "Maar toch heeft dit een ander gevoel."
Kritiek op Marvel
Enige tijd geleden leverde Scorsese nog flinke kritiek op filmreeksen als die van Marvel. Niet zozeer vanwege de inhoud, maar het systeem eromheen. De films worden gemaakt voor de commercie en niet vanwege het verhaal dat verteld moet worden. "Hun primaire doel is zoveel mogelijk bezoekers trekken, lunchtrommels en posters verkopen en zorgen dat een spin-off gemaakt kan worden."
Disney maakt zich aan dezelfde strategie schuldig, met remakes van klassiekers. "Zijn die nodig, of gaat het om die 1,5 miljard bezoekers wereldwijd?" Dergelijke films zijn een risicoloze investering die zichzelf tienvoudig terugverdienen, in tegenstelling tot een film van Scorsese waarbij het de vraag is of er wel aan verdiend wordt. "In eerste instantie gaat het om cashen. Secundair is het verhaal of het statement. Vaak gaat het ook nergens over."
Netflix is niet de bad guy
Houben denkt dat Netflix uiteindelijk toch aan het langste eind trekt. "Je kunt er niet tegenop. Het is een soort vooruitgang, een verandering. Er zullen dingen stukgaan, maar uit die ruïnes ontstaan andere dingen."
"Maar Netflix is niet de bad guy", haakt Beyer daarop in. Wel pleit hij ervoor om de ruimte voor cinema die wel ergens over gaat te vergroten. "Ruimte voor creativiteit is belangrijk voor cinema die je representeert en ook volwassenen aanspreekt in plaats van monocultuur waar je verslaaf aan raakt. Frozen 2, het is als nicotine."