Naar homepage
Cultuur & Media

René Stokvis over Te land, ter zee en in de lucht: 'Dat het zo groot zou worden had ik uiteraard ook niet verwacht'
Omroep MAX

foto: De Perstribunefoto: De Perstribune
  1. Nieuwschevron right
  2. René Stokvis over Te land, ter zee en in de lucht: 'Dat het zo groot zou worden had ik uiteraard ook niet verwacht'

Voormalig televisieproducent René Stokvis is al sinds het begin van de jaren '60 een bekend gezicht in de omroepwereld. Zijn grootste succes was de kijkcijferhit Te land, ter zee en in de lucht. Iets dat hij zelf ook niet gedacht had. "Dat het zo groot zou worden en over de hele wereld zou gaan had ik uiteraard ook niet verwacht."

Dat zei Stokvis zondag op De Perstribune van MAX. De eerste aflevering in 1971 was meteen opzienbarend. Bij het onderdeel 'Vlieg er eens uit' durfde deelnemer meneer Houtepen niet van de toren van 8,5 meter af te springen. "Willem van Kooten gaf het commentaar en moest hem echt naar de sprong toe praten", zegt Stokvis daar nu over. Het Polygoonjournaal vond het zelfs zo interessant dat ze er kwamen filmen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Loopbaan achter de schermen

Voor het succes van Te land, ter zee en in de lucht werkte Stokvis achter de schermen al bij de publieke omroep. Zo was hij vertaler. Een moment dat hem bijbleef was de eerste toespraak van de nieuwe Amerikaanse president Lyndon B. Johnson na de moord op president John F. Kennedy. "Als je iets vertaalt, heb je daar over het algemeen beeld bij of een script. Dat was hier dus niet. Dit werd live uitgezonden en we hadden geen beeld. Dat was een enorme klus." Stokvis geeft ook toe dat hij daardoor een fout maakte in het vertalen. Ook werkte Stokvis nog als sportregisseur. Hij bedacht de herhaling in de sport. Die werd voor het eerst ingestart na een val bij het schaatsen van Kees Verkerk. "Theo Koomen dacht toen dat Verkerk nog een keer viel en riep 'hij valt weer'", aldus Stokvis.

Later werkte Stokvis ook nog bij commerciële partijen in de muziekindustrie. "De overstap naar de commerciële wereld is natuurlijk wel even wat anders. Daar kreeg ik met dingen te maken als rendement, budget, omzetplanning, en dat ook nog in verschillende valuta."

Ster advertentie
Ster advertentie