Cultuur & Media
NTR

De slag om de Schelde, de eerste Nederlandse film met een wereldwijde release

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. De slag om de Schelde, de eerste Nederlandse film met een wereldwijde release

De slag om de Schelde van regisseur Matthijs van Heijningen Jr. is een film van superlatieven, met het op één na grootste budget uit de Nederlandse filmgeschiedenis. De film vertelt het verhaal van de grootste veldslag van de Tweede Wereldoorlog die in Nederland plaatsvond.

De eerste Nederlandse coproductie met Netflix

Het is de eerste Nederlandse coproductie voor een film met Netflix. En de eerste Nederlandse film met een wereldwijde release onder de titel The Forgotten Battle. Op 17 december zou hij groots in première gaan, maar toen kwam de lockdown en nu zijn de bioscopen dicht.

De film is gelukkig wel gelanceerd in Vlissingen. Maandag 14 december werd de film maar liefst 22 keer vertoond in de bioscoop aldaar. "Maar het is uiteindelijk maar een film", zegt Van Heijningen. "Je zit niet in een covid-crisiscentrum waar patiënten dood gaan. Als het vandaag niet lukt, dan morgen wel. Er is natuurlijk veel geld mee gemoeid en er is heel veel verantwoordelijkheid, maar het is maar entertainment. Zo relativeer ik het."

Druk van een grote productie

En relativeren, dat kan de regisseur. "Ik ben heel goed in het ontkennen van problemen", vertelt hij over de druk die een dergelijk grote productie meebrengt. "Je kunt je niet bewust gaan worden van alle druk die er omheen zit, want dan verlam je gewoon. Dat is bij die twintig jaar dat ik reclames maak ook zo. Daar verwachten ze ook iets geweldigs."

"Je kunt het alleen maar bij jezelf houden: hoe zie ik het voor me. Wat zou ik willen wat het wordt. Dat is een heel klein bubbeltje waar ik mezelf mee confronteer in hotelkamers. Ik kijk heel vaak naar een zwarte tv. En dan ga ik die scènes voor me zien. Je eigenlijk afsluiten voor alles."

De slag om de Schelde

Waar de regisseur het meest tros op is? Van Heijningen: "Het spectaculaire in de film en tegelijkertijd het kleine, dat het samen kan. Als je de trailer ziet denk je, het is een actiefilm, maar het is eigenlijk geen actiefilm. Er zitten actie-elementen in, maar dat past goed bij elkaar. Het is wel een heftige film, heel rauw."

Drie jaar geleden is de productie van de film begonnen. "Toen was Trump al aan de macht, en Boris Johnson. Ik vond dus dat we iets moesten doen over dat populisme, over fake news", zegt Van Heijningen. "Ik had altijd al een fascinatie voor waarom mensen slechte dingen doen."

"Ik ben niet zo geïnteresseerd in Het meisje met het rode haar, daar zit niet zoveel drama in", vervolgt de regisseur. "Ik ben meer geïnteresseerd in mensen die gewoon onderdeel van het systeem waren; in hoeverre collaboreer je dan met de Duitsers? Dat grijze gebied."

Waarom is de slag om de Schelde zo onbekend gebleven?

De Schelde was in 1944 nog in handen van de Duitsers en om de haven van Antwerpen te kunnen gebruiken als aanvoerlijn moest de Schelde veroverd worden op de Duitsers. Er zijn meerdere kleinere redenen.

De Amerikanen waren niet betrokken bij deze slag, dus zij hebben er nooit films over gemaakt of boeken over geschreven. De Canadezen hebben er heel hard gevochten, maar hebben die slag ook nooit aan de grote klok gehangen. Hij zit ook niet in ons collectieve geheugen over de bevrijding; de rest van Nederland was nog niet bevrijd. En de Zeeuwen kregen in 1953 nog eens de watersnood over zich heen.

Kunststof Radio

Het cultuur- en mediaprogramma van NTR van maandag tot en met donderdag te horen tussen 19.30 en 20.30 uur op NPO Radio 1 of op elk moment terug te luisteren als podcast. Volg Kunststof op Twitter, Facebook en Instagram.

Ster advertentie
Ster advertentie