Cultuur & Media
BNNVARA

Dit zegt jouw boodschappenlijstje over jou

foto: Pixabayfoto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Dit zegt jouw boodschappenlijstje over jou

'Pads, koffiemelk, Grols, wijn, kippenpoot, gehakt, brood, Croma, gebak, cola, chips, keukenrol.' Op het eerste gezicht een gewoon boodschappenlijstje. Maar voor Tefke van Dijk was het, het begin van haar rubriek in Volkskrant Magazine. Want een boodschappenbriefje is niet zomaar een stukje papier, in De Nieuws BV vertelt ze dat het ook wel iets kan zeggen over jou als persoon.

De degelijke 60-plusser, de chaoot of de perfectionist. Met bijvoorbeeld het handschrift, en hoe gestructureerd iets op papier staat, stelt Van Dijk zich levendig voor wie de persoon achter het boodschappenbriefje is. "Je hebt allemaal manieren waarop mensen boodschappenlijstjes schrijven, en ik kijk daar wel goed naar."

Het lijstje van een neuroot

"Een neuroot bijvoorbeeld, zit ook een briefje van in mijn boek. Dat is een A4-tje in zeven gevouwen in de lengte. Dat zijn hele kleine reepjes geworden en die zijn helemaal volgeschreven, met nog op de helft een scheidslijn, in een vrij onleesbaar handschrift. Dat ziet er toch wel redelijk neurotisch uit. En dan doorgestreept als het - denk ik - in huis is gehaald."

De favoriete lijstjes van Van Dijk zijn die met een opdracht geschreven zijn. 'Geen maïs en kidneybonen. Wel bijvoorbeeld worteltjes. Succes, katje', bijvoorbeeld. "De briefjes in opdracht vind ik zelf altijd erg leuk omdat je dan niet alleen een beeld krijgt van de persoon maar ook van de relatie waarin die zit en hoe ze met elkaar omgaan."

Het boodschappenbriefjesvirus

In 2010, op vakantie in Drenthe, begon het boodschappenbriefjesvirus van Van Dijk. Daar vond zij een verlaten briefje in een wagentje en begon het idee. "Het was het eerste lijstje dat ik in een winkelwagentje vond, waarbij ik mij realiseerde dat aan de andere kant een persoon zat.

"Vanaf dat moment ben ik ze echt gaan verzamelen. Als ik ze zag liggen in een karretje of een winkelwagen nam ik ze mee naar huis en probeerde ik bij ieder briefje een beeld te vormen van wie dat dan had geschreven. Wat dat voor een moment was in het leven van die persoon. Uiteindelijk heb ik daar zes jaar lang analyses van geschreven in Volkskrant Magazine."

Uiteindelijk resulteerde dat in het boek Wat ik vond in 10.000 boodschappenbriefjes. Daarin staan allerlei types beschreven: misschien vind jij jezelf er ook in terug.

De antropologie en psychologie van een boodschappenlijstje

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, Facebook en Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie