Sara Berkeljon: 'Zonder oprechte nieuwsgierigheid wordt het helemaal niets'
- Nieuws
- Sara Berkeljon: 'Zonder oprechte nieuwsgierigheid wordt het helemaal niets'
Sara Berkeljon werkt bij de Volkskrant. Sinds 2011 maakt ze portretterende interviews voor het magazine van de krant. In De man van nu zijn twintig van haar beste interviews van de laatste tien jaar samengebracht. In Kunststof vertelt ze over het vak interviewen.
Kunststof - Sara Berkeljon, journalist en interviewer
Video niet beschikbaar
Een goede interviewer
"Ik ben echt wel oprecht nieuwsgierig. En ik ben ook niet bang, dus ik durf ook wel alles te vragen. Omdat ik heel erg mijn vizier heb op dat interview, op dat stuk. Het maakt me niet zo heel erg veel uit of iemand mij nou heel erg aardig. Mensen vinden me over het algemeen best aardig, maar dat is niet iets waar ik me druk om maak. Dat zijn wel voordelen."
"Oprechte nieuwsgierigheid klinkt als een enorme open deur, maar het helpt gewoon heel erg. Dan kun je ook de meest intieme dingen vragen, als je ook echt uitstraalt dat je benieuwd bent naar hoe dat zit. Ik wil wel altijd het naadje van de kous weten. Hoe het precies zit."
Het hangt ook weer af van degene die aan de andere kant zit
De kunst van het vragen stellen
Hoeveel van het karakter is zichtbaar in het vak? "Wel veel. Je gebruikt jezelf natuurlijk altijd, maar ik ben niet als Ischa Meijer. Ik ben eerder introvert dan extravert, gewoon als mens, dus in die zin zet ik mezelf niet heel erg op de voorgrond. Het gaat echt om de kunst van het vragen stellen. Dat zit dan in: hoe bereid je een gesprek voor, hoe bepaal je wat je gaat vragen, wat is je strategie tijdens het gesprek en hoe goed heb je dat allemaal doordacht.
En dan het uitvoeren, waarin de menselijke interactie opeens ook een rol gaat spelen. Zoveel dingen komen bij elkaar. Wat je sowieso moet hebben is oprechte nieuwsgierigheid, anders wordt het helemaal niets."