Cultuur & Media
KRO-NCRV

Ook Famke Louise verleidt jongeren niet te gaan lezen

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Ook Famke Louise verleidt jongeren niet te gaan lezen

Al elf jaar organiseert de Stichting Lezen de campagne 'De Weddenschap'. Leerlingen op het vmbo en mbo gaan een challenge aan met een bekende Nederlander om in een half jaar tijd drie boeken te lezen. Maar de filmpjes die hen hiertoe moeten verleiden werken nauwelijks, onderzocht Jeroen Dera. Hij vertelt erover bij De Taalstaat.

Onderzoek na onderzoek toont aan dat de Nederlandse leesvaardigheid achteruitgaat. Zo hard zelfs, dat een kwart van de leerlingen van 15 jaar het leesniveau niet heeft om op school en in de samenleving goed te kunnen functioneren.

Daarom heeft de Stichting Lezen de campagne De Weddenschap in het leven geroepen. Bekende Nederlanders worden leescoaches en namen filmpjes op waarin ze de leerlingen enthousiast moeten maken tot het lezen van drie boeken boeken. DIO, Jeangu Macrooy, Loiza Lamers, Gerson Main, Sarah-Jane en Famke Louise deden eerder mee als leescoach, maar deze BN'ers spraken de jongeren niet genoeg aan.

Geloofwaardigheid en sympathie

Volgens onderzoeker Jeroen Dera, universitair docent Nederlandse Letterkunde aan de Radboud Universiteit, komt dat enerzijds doordat de bekende personen niet bekend genoeg zijn voor de doelgroep. Ook vinden de leerlingen een aantal BN'ers niet geloofwaardig of sympathiek genoeg om hen tot deze gedragsverandering aan te zetten. Dera: "Famke Louise was weliswaar het bekendste, maar werd niet heel sympathiek bevonden."

Nog vreemder vond Dera dat Songfestivalzanger Jeanguy Macrooy wél sympathiek werd gevonden, maar dat leerlingen hem alsnog niet volgde bij het lezen.

Wat werkt wel?

Dera heeft wel wat aanbevelingen voor de Stichting Lezen om de campagne te verbeteren. "Als je BN’ers gebruikt moet je eerst onderzoek doen naar de bekendheid en populariteit in de doelgroep." Daarnaast moeten deze publieke figuren de campagne ook delen op hun eigen sociale kanalen, denk Dera. Zo gaat het ook buiten de (school)campagne leven.

Reactie Stichting Lezen

Gerlien van Dalen is directeur van de Stichting Lezen die deze weddenschap organiseert. Ze wijst erop dat de filmpjes niet op zichzelf staan, maar dat het onderdeel is van een hele campagne die ook op scholen en door docenten gedragen wordt.

Volgens Van Dalen zijn het vmbo en mbo een moeilijke doelgroep om aan het lezen te krijgen en probeert de stichting op velen manieren om de trend van ontlezing te keren. "We nemen de resultaten en aanbevelingen ter harte en kijken in al onze campagnes wat er beter kan."

De Taalstaat (KRO-NCRV)

Frits Spits presenteert iedere zaterdag tussen 11:00 en 13:00 uur De Taalstaat op NPO Radio 1. Een vrolijk en informatief programma over, je verwacht het niet, de Nederlandse taal. Frits Spits interviewt bekende schrijvers, dichters en muzikanten, ingewikkelde taalkwesties worden beantwoord en 'vergeten' woorden worden verzameld. Volg De Taalstaat op Facebook en Bluesky.

Ster advertentie
Ster advertentie