Cultuur & Media
BNNVARA

Was Helmut Newton een fetisjist, of een feminist?

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Was Helmut Newton een fetisjist, of een feminist?

Honderd jaar na zijn geboorte zijn we nog lang niet uitgepraat over modefotograaf Helmut Newton en deze week gaat de documentaire The Bad or the Beautiful in première. In De Nieuws BV schetst fotograaf Maarten Groen een portret van Newton.

Allereerst wil Groen benadrukken dat Newton een ongelooflijk goede fotograaf was. "Hij had een enorme bak kennis van licht, sluitertijden, chemicaliën. Als je kijkt naar zijn Big Nudes, zijn later werk, dan kan je niet anders dan onder de indruk zijn. Als persoon, vanwege de grootte, het imposante, maar ook als fotograaf, door de kunde, het vakmanschap."

Maar er was, en is, altijd controverse rondom Newton. Toen hij vanuit Australië naar de Engelse Vogue gehaald werd, kreeg hij niet perse de leukste klussen. Groen: "Er was een andere fotograaf, die veel hoger in rang stond, die alle leuke klussen kreeg. Spannender, edgy'er, met naakt en op straat. Newton wist dat hij dat ook moest gaan doen om succesvol te worden. In die zin is zijn hang naar fetisjisme daar geboren."

In de documentaire is zijn hang naar gekke, enge en seksuele foto's duidelijk te zien. Het liefst had hij vrouwen voor de lens. Grote vrouwen, naakt en op hakken. In sommige gevallen tamelijk gedienstig. Zoals toen hij een model in een rolstoel zette, of een vrouwelijk model een keukenmeid onder dwang van een zweep de oven liet inspecteren.

Vrouwenhaat

Het enige kritiekpunt in de documentaire komt uit een oud interview met Susan Sontag, die hem van vrouwenhaat beticht. . Newton lacht dat weg: 'Ik hou juist ontzettend veel van vrouwen!'. 'Precies wat misogyne mannen zeggen', bijt Sontag hem nog toe, maar Newton praat alweer verder.

Alle kopstukken die in de documentaire hun zegje mogen doen zijn dan ook lovend over Newton. Isabella Rossellini, Claudia Schiffer, Anna Wintour. Grace Jones zegt zelfs: 'Hij is een beetje pervers, maar dat ben ik ook, dus da’s niet erg'. Na de shoot met Newton voelden ze zich juist 'empowered'.

De documentaire gaat ook kort in op het verleden van Newton. Hoe hij, als Joodse jongen, in 1938 voor de Duitsers vluchtte en op een boot naar China ging. Maar ook op zijn bewondering voor Leni Riefenstahl en de foto die hij maakte van Jean-Marie Le Pen met zijn hond. Een foto die, zonder Le Pens medeweten, bijna exact een kopie was van een foto van Hitler met zijn viervoeter. Dat hij een provocateur was, is wel duidelijk. In Newtons eigen woorden: 'Er zijn twee verschrikkelijke begrippen in de fotografie: Goede smaak en kunst.'

Helmut Newton

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, Facebook en Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie