Cultuur & Media

Nina de la Parra: 'De druk is zo hoog geworden voor vrouwen, het streven naar perfectie nekt ons'
NTR

foto: Fotograaf: Merlijn Doomernik
  1. Nieuwschevron right
  2. Nina de la Parra: 'De druk is zo hoog geworden voor vrouwen, het streven naar perfectie nekt ons'

Nina de la Parra is theatermaker, schrijver, performer en muzikant. In haar komische debuutroman Make women come is ze onverbloemd eerlijk over waar het misgaat in haar zoektocht naar romantiek en de perfecte man. "Het feit dat ik nog steeds met dat Disney concept van de romantische komedie in mijn hoofd zit, terwijl ik ook heel feministisch ben, is echt heel verwarrend", vertelt ze in Kunststof.

Nina de la Parra legt in haar debuut bloot hoe lastig het is voor de personages en alterego’s in haar boek de ideale prins op het witte paard te vinden. Ze vertelt hoe ‘autistisch’ en ‘teleurstellend’ mannen zijn. Van steamy seks in Surinaamse one hour hotels naar Scandinaviërs die haar niet laten klaarkomen: haar ideale man verschrompelt uiteindelijk altijd weer tot een hoopje smeulende teleurstelling. In bed, maar ook daarbuiten.

De oerschaamte van vrouwen over hun seksualiteit

"Het is een onderzoek naar die grote schaamte van vrouwen, die oerschaamte, over hun seksualiteit, en een onderzoek naar die vrouwelijke identiteit. Wie zijn we en wat willen we nou eigenlijk? Bij de hoofdpersoon in het boek speelt vooral in relatie tot mannen een extreem hoge verwachting. Hier is de man, die gaat jou alles brengen, op alle vlakken, hij moet alles oplossen en invullen.

Daar hebben heel veel jonge vrouwen last van, dat is het probleem van de moderne verhouding. Het feit dat ik nog steeds met dat Disney concept in mijn hoofd zit, terwijl ik ook heel feministisch ben, is echt heel verwarrend. Ik ben heel feministisch en geëmancipeerd opgevoed, en ik ben het ook niet. Voilà de paradox."

De valse belofte van het moderne feminisme

"Mijn moeder noemt het de valse belofte van het moderne feminisme. Ineens kan en mag je als jonge vrouw alles doen wat in vorige generaties niet mogelijk was; je kan werken, studeren, moeder zijn, en alles tegelijk. Als je dat dan niet doet, ben je een enorme loser. De druk is zo hoog geworden voor vrouwen, het idee dat ons geluk maakbaar is, het streven naar perfectie, dat nekt ons."

Vrouwen leggen zichzelf allerlei sociale wetten op

De dubbele identiteit van Nina speelt ook een belangrijke rol in het boek, de Surinaamse vader en de Hollandse moeder. Want als de hoofdpersoon een periode in Suriname gaat wonen, ontmoet ze wel de mannen die de vrouwelijke seksualiteit begrijpen. Verwarring alom:

"Het is confronterend dat de goeie seks komt van een man waar je niets mee wil opbouwen, een man die al een vriendin heeft, die zeer promiscue is, een machoman die nog nooit van feminisme gehoord heeft. Maar die wel weet hoe hij een vrouw moet behandelen en zich sexy moet laten voelen. Seksualiteit is zoiets persoonlijk en intiems, toch zijn er zoveel sociale wetten die vrouwen zichzelf opleggen. De helft van mijn identiteit is Surinaams-zijn, misschien dat ik me daarom zo goed kan overgeven daar."

Kunststof

Het cultuur- en mediaprogramma van NTR van maandag tot en met donderdag te horen tussen 19:00 en 20:00 uur op NPO Radio 1 of op elk moment terug te luisteren als podcast. Volg Kunststof op Twitter, Facebook en Instagram.

Ster advertentie
Ster advertentie