Naar homepage
Cultuur & Media

Modepionier Virgil Abloh overleden: 'Hij heeft de weg geopend voor zwarte ontwerpers'
BNNVARA

foto: Philippe Lopez / AFPfoto: Philippe Lopez / AFP
  1. Nieuwschevron right
  2. Modepionier Virgil Abloh overleden: 'Hij heeft de weg geopend voor zwarte ontwerpers'

Een grote schok in de modewereld: de Amerikaanse ontwerper Virgil Abloh is op 41-jarige leeftijd overleden. Dat maakte zijn familie gisteravond bekend. Als oprichter van het merk Off-White en creatief directeur bij Louis Vuitton was hij een belangrijke vernieuwer in de fashionindustrie. Rodney Lam, mede-eigenaar van het Nederlandse modemerk Daily Paper, werkte vorig jaar nog met Abloh samen en vertelt in De Nieuws BV wat voor grote inspiratiebron hij was.

"Ik was zelf ook geshockt toen ik het las", zegt Rodney Lam over de dood van de mode-ontwerper. In 2019 blijkt bij Abloh kanker te zijn geconstateerd, maar hij heeft dat nooit aan de grote klok gehangen en bleef al die tijd doorwerken. "Hij had zo'n werkethos, hij was gewoon enorm gedreven."

Abloh heeft veel betekend voor de mode-industrie. "Hij was echt een voorloper", vertelt Lam. "Hij heeft heel verbindend gewerkt, door streetwear meer naar high end te brengen. Vroeger was een merk alleen high end omdat het duur was. En nu kijken consumenten, vooral jongeren, meer naar het verhaal achter het merk. Welke cultuur brengt het mee, wat doen ze voor duurzaamheid? Virgil Abloh was daar een pionier in."

Vernieuwen

Sinds 2018 was Abloh creatief directeur bij Louis Vuitton. "Grote modehuizen moeten zichzelf elke keer vernieuwen, zeker als je een Louis Vuitton bent, of een Gucci of een Prada", legt Lam uit. En Abloh wist precies hoe het merk nieuwe doelgroepen kon bereiken. "Een van de gaven die hij had, is dat hij de jonge consument heel goed snapte. Dat luxe en prijs niet meer genoeg was om deze consument te overtuigen."

"Dat is misschien wat minder grijpbaar, maar hij maakte het cool voor de jeugd. Je ziet het nu ook in het straatbeeld: heel veel jonge kids met Louis Vuitton. Dat is echt een ding: kinderen sparen." Al op heel jonge leeftijd leggen kinderen zakken met geld neer voor een tas van het merk. "Opa, oma, vader, moeder, verjaardagsgeld, alles bij elkaar... En dan ook nog werken bij de supermarkt om uiteindelijk dat tasje te kopen."

Inclusiever

Een belangrijk doel voor Abloh was de modewereld inclusiever maken. Hij was de eerste zwarte ontwerper in de top van een traditioneel modehuis. Na zijn eerste Louis Vuitton-show schreef hij op Instagram: you can do it too. "Wat hij achter heeft gelaten - en dat is misschien nog wel kostbaarder dan al het andere dat hij heeft bereikt - zijn kansen. Hij heeft de weg geopend, ook voor ons. Hij was de eerste."

Daarmee was Abloh een inspiratiebron voor velen. Ook voor Daily Paper, het merk van Lam. "Wij zijn ook een redelijk gekleurd bedrijf, als je kijkt naar ons als eigenaren. Hij liet zien: you can do it too."

"Hij zei altijd: wat ik doe, doe ik voor mezelf toen ik zestien, zeventien jaar oud was. Hij was heel erg bezig met wat hij achterliet. Met nieuwe kansen creëren voor de volgende generatie. Nu snap ik dat: als je weet dat je deze aarde gaat verlaten, dan vind ik het heel mooi dat je het op de juiste manier wilt achterlaten."

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, Facebook en Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie