Buitenland

Mogelijke oplossing voor dreigende milieuramp in Rode Zee: 'Weten niet precies wat we aantreffen'

NOS
foto: AFPfoto: AFP
  1. Nieuwschevron right
  2. Mogelijke oplossing voor dreigende milieuramp in Rode Zee: 'Weten niet precies wat we aantreffen'

Er wordt al jaren gewaarschuwd, maar nog steeds volgt er geen actie. Het probleem: een roestende olieopslagtanker, die sinds 2015 onbemand voor de kust van Jemen drijft. De kans op een ontploffing of lekkage in zee is groot. Vandaag wordt op een door Nederland georganiseerde VN-conferentie geld ingezameld om een milieuramp te voorkomen. Journalist en Jemenkenner Anthon Keuchenius in NOS Met het Oog op Morgen.

NOS Met het Oog op Morgen

"Hij is ongeveer vier voetbalvelden land en één voetbalveld breed. Dus het is een flink ding. Er zit 1,8 miljoen liter olie in. Hij ligt er al sinds 1988. Daar is die stilgelegd om te functioneren als exportlocatie voor de olie die in Jemen wordt opgepompt", zegt Keuchenius.

"Alleen sinds 2015 is daar een oorlog en stroomt er geen olie meer naar dat schip en wordt het ook niet meer onderhouden. Maar het zit nog wel half vol."

Enkelwandig

Pijpleiding en schip zijn in slechte staat. "Het is een hele oude tanker uit de jaren zeventig. Enkelwandig ook, dus het kan breken. Maar het grootste probleem is dat er allemaal gassen ophopen die ontplofbaar zijn. Dat hele schip kan ontploffen."

De hele regio zou zwaar getroffen worden. "De risico's voor de Rode Zee en omgeving zijn enorm. Olie komt dan in de zee terecht. De Rode Zee is een vrij kwetsbare zee die unieke koraalriffen kent. 30 miljoen mensen worden bedreigd door deze ramp. Het kan 20 tot 50 miljard euro kosten om dat op te ruimen."

Oorlog

Maar de oorlog in Jemen maakt een oplossing ingewikkeld. Onderhandelingen zitten muurvast. "Maar Nederland heeft een goede naam in Jemen. De Nederlandse ambassadeur in Jemen heeft de Houthi's tot een verdrag geduwd, daarbij is de oplossing verzonnen dat de olie uit het schip wordt gepompt naar een ander schip."

"Dat kost 80 miljoen en kan twee tot zes maanden duren. De ingenieurs weten niet precies wat ze gaan aantreffen. Het moet wel voor oktober gebeuren, dan komen de moessonwinden en zeestromen weer dermate op gang dat het werk heel moeilijk wordt."

Ster advertentie
Ster advertentie