Buitenland
NOS

Record op record wordt gebroken op Chinese 'Singles Day'

foto: AFPfoto: AFP
  1. Nieuwschevron right
  2. Record op record wordt gebroken op Chinese 'Singles Day'

Het is Singles Day vandaag, het grootste online-shopping-evenement van het jaar wereldwijd. Grote webwinkels pakken uit met forse kortingen en stuntprijzen.

De oorsprong van Singles Day ligt in China, waar boeren, kleine bedrijfjes en soms hele dorpen rijk geworden zijn met dank aan Singles Day.

Correspondent Sjoerd den Daas ging op bezoek in Suining in China, waar mensen ook vandaag weer hopen op recordomzetten.

Alibaba

Vooral het Chinese Alibaba doet goede zaken. De webwinkel heeft in het eerste uur van Singles Day een recordomzet gedraaid van 84 miljard yuan, omgerekend zo'n 11 miljard euro.

Eerder werd een omzet van 91,2 miljard yuan bekend gemaakt, maar dat bleek niet te kloppen. Om 09.00 uur lokale tijd was de omzet 158 miljard yuan, zo'n 20,5 miljard euro.

Vorig jaar zette Alibaba in het eerste uur nog 69 miljard yuan om, omgerekend zo'n 9 miljard euro. De verkopen groeiden met nog geen 30 procent, het laagste percentage sinds de webgigant in 2009 begon met de campagne. Ondanks die 'tegenvaller' verkocht het bedrijf die dag voor 27 miljard euro aan spullen. Ter vergelijking: de jaaromzet van het concern was vorig jaar 35 miljard euro.

Nederland

In Nederland is Alibaba via AliExpress actief. Maar die webwinkel is niet langer de enige met Singles Day-acties. Onder meer Bol.com, Wehkamp, De Bijenkorf, Mediamarkt, Kruidvat en Gall & Gall proberen een graantje mee te pikken. Bij sommige touroperators zijn reizen speciaal voor vrijgezellen met korting te boeken.

Singles Day in China

Ster advertentie
Ster advertentie