Buitenland
VPRO

Japanners mogen na 114 jaar geen Sakuma's Drops meer snoepen

foto: YouTube, Luna Shainy
  1. Nieuwschevron right
  2. Japanners mogen na 114 jaar geen Sakuma's Drops meer snoepen

Een geliefd Japans snoepje dat al generaties lang wordt gegeten, zo iconisch dat het zelfs in een populaire animefilm verscheen, is aan het einde van zijn bestaan gekomen. Japan-correspondent Anoma van der Veere vertelt in Bureau Buitenland hoe het snoepje slachtoffer is geworden van stijgende grondstof- en energieprijzen en daarom na 114 jaar de productie stillegt.

Het nieuws over het einde van het harde, kleurrijke fruitsnoepje 'Sakuma’s Drops', verkocht in een herkenbaar rood stalen blikje, bracht Japan in rouw. "Bij bijna iedereen staat er wel zo’n blikje in huis. Het is een soort van cultureel symbool geworden", vertelt de correspondent.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Failliet

Het in Tokio gevestigde Sakumaseika Co kondigde aan dat het in januari failliet zou gaan vanwege hoge prijzen van grondstoffen, lage yen, personeelstekorten en teleurstellende verkoopcijfers. "Vanaf januari staat er weer een stukje Japanse geschiedenis minder op de plank. Jammer, maar wel tekenend voor deze tijd", vertelt Van der Veere.

Sakumaseika, opgericht in 1908 door banketbakker Sojiro Sakuma, produceerde het snoep tijdens de luchtaanvallen van de Tweede Wereldoorlog en inspireerde anime-gigant Studio Ghibli om het te vereeuwigen in de film Grave of the Fireflies uit 1988.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Het is niet het enige bedrijf dat wordt getroffen door inflatie in Japan volgens Van der Veere. "Deze maand zijn er al zo’n 600 bedrijven over de kop gegaan. Er lijkt een negatieve trend in te zitten. De hele economie voelt het."

Bureau Buitenland

Bureau Buitenland: internationaal nieuws, reportages en geopolitiek. Met achtergronden en opmerkelijke verhalen uit het buitenland. Dagelijks te horen tussen 13:30 en 14:00 uur, of terug te luisteren als podcast.

Ster advertentie
Ster advertentie