Buitenland
NOS

Air France en Airbus 13 jaar na dodelijke crash voor de rechter

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Air France en Airbus 13 jaar na dodelijke crash voor de rechter

1 juni 2009 stortte een vliegtuig van Air France in de Atlantische Oceaan. Het vliegtuig kwam van Rio de Janeiro en was op weg naar Parijs. Alle 228 inzittenden kwamen om het leven. Air France en vliegtuigbouwer Airbus staan in Parijs voor de rechter. Ze worden medeverantwoordelijk gehouden voor het neerstorten van het vliegtuig. Frankrijk-correspondent Frank Renout vertelt over de rechtszaak bij Met het Oog op Morgen.

"Er waren 216 passagiers aan boord van vlucht AF447", zegt Renout, "De meesten sliepen toen iets na 02.00 uur 's nachts de problemen begonnen. Alle alarmen gaan af en de apparatuur geeft tegenstrijdige signalen af. Chaos en paniek breekt uit in de cockpit."

Uiteindelijk stort de Airbus vanaf 10 kilometer hoogte binnen 3 minuten en 30 seconden neer in de Atlantische Oceaan. Het toestel met alle 216 reizigers en 12 bemanningsleden zinkt en eindigt op een diepte van 4.000 meter op de oceaanbodem.

Nabestaanden

Het duurt bijna 2 jaar voordat familie en vrienden van de slachtoffers weten wat er met de inzittenden is gebeurd. Het toestel is onvindbaar en zoekacties in de oceaan leveren niets op. Tot in 2011 drie robot-onderzeeërs op de bodem grote stukken van de romp van de A330 met daarin de lichamen van de slachtoffers aantreffen.

"Honderden nabestaanden hebben zich aangemeld bij deze rechtszaak als civiele partij. Ze hebben ook spreekrecht gekregen, dus ze mogen straks in de rechtbank hun woordje doen. Ze zijn dan ook blij dat de zaak eindelijk van start gaat, ze hebben er 13 jaar op moeten wachten. Ze zitten ermee in hun maag dat er nooit iemand is veroordeeld voor de crash."

Aanklacht

"Airbus had te weinig oog voor de problemen met de snelheidssondes volgens de Franse justitie", zegt Renout, "De sondes raakten bevroren en gaven de snelheid daardoor niet aan. Airbus heeft daar volgens het OM te weinig mee gedaan toen de problemen bekend waren."

"Air France wordt verweten dat het personeel slecht getraind was om met deze problemen om te gaan. Het werd duidelijk dat de crewleden niet wisten hoe ze moesten omgaan met de falende apparatuur." Het wordt lastig om dit in de rechtbank hard te maken, omdat volgens Renout de aanklacht redelijk vaag is. "Airbus zou 'niet genoeg' hebben gedaan aan de problemen en Air France heeft hun personeel 'onvoldoende' opgeleid. Maar wat is 'niet genoeg' en 'onvoldoende'?"

De bedrijven wordt 'doodslag zonder opzet' ten laste gelegd. Daarmee komt een einde aan meer dan 10 jaar juridisch getouwtrek over de oorzaak en de schuldigen van de crash. In 2019 besloot justitie dat er geen rechtszaak zou komen omdat er geen duidelijk aanwijsbare schuldigen zouden zijn. In 2021 besloot het Hof van Beroep in Parijs dat er wél een rechtszaak moest komen. Het proces gaat 2 maanden duren.

Air France en Airbus staan na 13 jaar na dodelijke crash voor de rechter

Ster advertentie
Ster advertentie