Naar homepage
Binnenland

Dieetcultuur schadelijk voor maatschappij
BNNVARA

foto: Pixabayfoto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Dieetcultuur schadelijk voor maatschappij

Iedereen wordt beïnvloed door de dieetcultuur waarin wij leven. "Maar diëten werkt niet en maakt ons alleen maar ongelukkig en ongezond", schrijft journalist Marloes Leezer op OneWorld. In De Nieuws BV pleit psycholoog Lenneke van Hastenberg voor een disclaimer op reclame-uitingen die diëten aanprijzen.

Sapkuren, dieetboeken en tips om fit het nieuwe jaar in te gaan. Januari is begonnen en dus draait de dieetcultuur overuren. Reclame-uitingen leggen druk op de dieetcultuur: hoe schadelijk is dat en, heeft diëten wel zin? Emeritus hoogleraar Martijn Katan: "Alle diëten werken een paar maanden, maar geen enkel dieet werkt permanent."

Politiek probleem

Volgens de emeritus hoogleraar in de voedingsleer aan de Vrije Universiteit Amsterdam is 'vetzucht' en politiek probleem. "We zijn omringd door eten dat super lekker is, daar hebben ingenieurs jarenlang aan gewerkt om het onweerstaanbaar te maken: de geur, de smaak, het geluid. Het is heel goedkoop en je kan het overal kopen en daar kunnen veel mensen niet tegenop."

Volgens Katan kan beleid ervoor zorgen, bijvoorbeeld door de prijs te verhogen en ongezonde producten minder goed beschikbaar te maken, dat ongezond eten op individueel niveau wordt aangepakt. Diëten is daarvoor niet een duurzame oplossing, "wat je als individu probeert, dat mislukt."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Dieetcultuur heeft invloed op iedereen

Het is een misvatting om te denken dat mensen die kampen met eetproblemen de enigen zijn die hier last van hebben. De dieetcultuur heeft invloed op iedereen: "Niemand wordt gelukkiger in een wereld die dunheid ten koste van alles prijst", zegt journalist Marloes Leezer.

Denk maar aan de gedachte dat je eten laat liggen omdat je 'een hele week niet hebt gesport', of het voornemen om in 2021 af te vallen: "Dit zijn allemaal voorbeelden van gedachtes uit onze dieetcultuur", schrijft Leezer in haar artikel voor OneWorld. Een bepaald gewicht of zekere dunheid is het onderliggende streven, diep geworteld in de maatschappij, waar de dieetcultuur en de daarbij horende reclame-uitingen op inspelen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Disclaimer bij reclames

Lenneke van Hastenberg benadrukt in De Nieuws BV dat de reclame-uitingen wel een 'trigger' kunnen zijn voor mensen die al kwetsbaar zijn. "Dan blijft het niet bij het ene dieet, of die paar kilo, maar het gaat maar door en het gaat maar verder. Het gaat echt om een onderliggend probleem, een onderliggend trauma." Volgens Van Hastenberg kan het een klein iets zijn waardoor je je onzekerder voelt dan zou hoeven, waarbij een dieet een oplossing kan lijken.

Daarom pleit Van Hastenberg voor een disclaimer bij reclames die bijvoorbeeld diëten aanprijzen. Denk daarbij aan een bericht na een reclame die over diëten gaat, waarbij een hulplijn wordt aangeboden voor als je hiermee worstelt. Op die manier moet er meer aandacht komen voor psychische gezondheid.

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, Facebook en Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie