Binnenland
KRO-NCRV

Wethouder verkeer Amsterdam: 'Een SUV is natuurlijk helemaal niet nodig in Nederland'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Wethouder verkeer Amsterdam: 'Een SUV is natuurlijk helemaal niet nodig in Nederland'

In Parijs gaan SUV-rijders meer betalen als ze willen parkeren. Met dit verhoogde tarief wil het stadsbestuur grote en vervuilende auto's - die ook een gevaar vormen voor de verkeersveiligheid - uit het centrum weren. Verkeerswethouder Melanie van der Horst "feliciteert" de Franse hoofdstad met de invoer van de maatregel, maar ziet dit tot haar spijt niet snel gebeuren in Amsterdam, zegt ze bij Spraakmakers.

"De auto's worden ieder jaar groter, hoger en vervuilender qua uitstoot en productie", zegt Van der Horst. Amsterdam worstelt met de toename van verkeer en het gebrek aan ruimte in de stad. "We hebben ooit de parkeervakken vergroot, maar ik heb niet zo’n zin om ze nog verder te vergroten." Daarnaast maakt ze zich enorme zorgen over de afnemende verkeersveiligheid door de verkeersdrukte en toename van grote auto's.

Verkeersveiligheid

"De SUV's zijn gewoon bedreigend voor fietsers en voetgangers in een stad", zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. Volgens hem zijn Nederlandse binnensteden zoals Amsterdam en Utrecht simpelweg te klein voor deze 'enorme bakbeesten' van wagens.

Tertoolen vindt het een non-argument om te bepleiten dat SUV's veiliger zijn omdat ze zijn uitgerust met de nieuwste technische snufjes om ongelukken te voorkomen. "Dat is rechtpraten wat krom is. Uiteindelijk is het gedrag van automobilisten bepalend."

Volgens autojournalist Meindert Schut willen mensen nou eenmaal graag in een grote auto rijden. Maar auto’s worden ook steeds groter en zwaarder omdat we meer elektrisch zijn gaan rijden. "We moeten die accu’s ook kwijt en dat is makkelijker om in een SUV te doen dan in een kleine stadsauto."

'Wat vinden we normaal in een stad?'

Volgens Van der Horst hebben veel bestuurders helemaal geen SUV nodig en ze wil dat er een gesprek op gang komt over wat we normaal vinden in een stad. "Het liefst wil ik dat er Europese regelgeving komt zodat de auto’s niet ieder jaar groter worden en wij dit soort maatregelen helemaal niet hoeven te bespreken."

Voor de gemeente Amsterdam is de wethouder al langer bezig om de verkeersveiligheid en problemen op het gebied van verkeerstoename en parkeren op te lossen. "Maar we kunnen niet zoals in Parijs op gewicht de parkeertarieven differentiëren. Dat is een landelijke regel waarin we niks kunnen veranderen."

Landelijke wetgeving nodig

Wel zou er gekeken kunnen worden naar de lengte en grootte van een voertuig, maar dan moet er ook een uitzondering komen zodat de werk- en bestelbusjes gewoon de stad in kunnen. "En juist die uitzonderingen maken het heel moeilijk om dit echt als stad te gaan doen."

Volgens Van der Horst is er landelijke wetgeving nodig om dit probleem van de SUV’s aan te pakken, maar ze denkt niet dat er in het huidige politieke klimaat draagvlak is om dit door te voeren.

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie