Binnenland
KRO-NCRV

Waarom is het zo lastig om een treinvakantie in Europa te plannen?

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Waarom is het zo lastig om een treinvakantie in Europa te plannen?

Steeds meer mensen willen voor hun vakantie het vliegtuig niet meer nemen, maar komen dan voor een ander probleem te staan: in Europa is het verdraaid lastig om per trein van land naar land te reizen. Hoe komt dat? "Het is technisch een grote uitdaging", zegt Bart Giepmans, reisjournalist van het jaar, bij Spraakmakers.

Lappendeken

"De Europese spoorsector is heel gefragmenteerd", gaat Giepmans verder. De reisjournalist omschrijft ons continent als een "lappendeken" van zo'n 25 nationale spoormaatschappijen, met daarnaast nog vele regionale en andere maatschappijen erdoorheen. "Die hebben allemaal hun eigen verkoopsysteem met verschillende tarieven, andere leeftijden die gelden voor kinderen, andere boekingsklassen. Al die systemen zijn totaal niet aangesloten op elkaar."

'Er zijn enorme stappen te nemen'

Bovendien zijn die nationale maatschappijen vooral gefocust op binnenlands verkeer. Het is dus een uitdaging om dat allemaal bij elkaar te krijgen. "Er zijn enorme stappen te nemen", aldus Giepmans. Europa loopt op spoorgebied behoorlijk achter op de luchtvaartbranche. "Dat is meer één markt, die is daar veel meer op ingericht. Dat is het doel ook: van Europa één markt maken."

Inmiddels zijn er wel steeds meer initiatieven om het makkelijker te maken. Rail Europe en Treinsreiswinkel zijn voorbeelden van dat soort boekingsplatforms. "Maar er is nog een heel lange weg te gaan", stelt Giepmans. Het kost dus wat meer tijd en energie. "Als je de weg kent, weet je hoe je moet boeken", zegt de reisjournalist. "Je moet een beetje geduld hebben als je zo’n reis wil maken. Het is soms een puzzelwerk. Je moet het ook een beetje als sport zien."

KRO-NCRV
Bij KRO-NCRV geloven we dat de samenleving rechtvaardiger, eerlijker, groener en liever kan.
Maak morgen mee, KRO-NCRV.

Ster advertentie
Ster advertentie