Coronapandemie veroorzaakt flinke achterstanden bij scholieren
- Nieuws
- Coronapandemie veroorzaakt flinke achterstanden bij scholieren
Op middelbare scholen zijn door de coronapandemie forse achterstanden ontstaan, met name bij leerlingen op het vmbo. Dat blijkt uit een rapportage van het ministerie van Onderwijs. Het is voor het eerst dat zo uitgebreid is gekeken naar wat de coronamaatregelen hebben betekend voor de schoolprestaties. Verslaggever Danny Simons ging voor NOS Nieuws en Co langs bij een school in Den Haag.
Video niet beschikbaar
Op de middelbare scholen zijn de achterstanden het grootst bij Nederlandse leesvaardigheid. Gemiddeld voor alle leerlingen in het voortgezet onderwijs is de achterstand daarbij 27 weken, maar op het vmbo is dat, ook weer gemiddeld, een heel schooljaar.
"Ik schrik daar wel van. Als je niet begrijpt wat je leest, raak je in een soort isolement. Dan word je ook afhankelijk van mensen die het voor jou kunnen vertalen", zei docent Leonie Broekstra van het Edith Stein College in Den Haag. "Die hele voorkennis die je krijgt als je veel leest, ga je steeds meer missen."
Ook bij de basisscholen zijn er achterstanden, maar die zijn kleiner. In het basisonderwijs lopen leerlingen vooral achter met rekenen, gemiddeld 10 weken. Bij Nederlandse leesvaardigheid is de achterstand 7 weken. Behalve achterstanden bij het leren zijn er ook zorgen over het welbevinden van kinderen op scholen.
Geld
Om de corona-achterstanden in te lopen heeft het ministerie van Onderwijs extra geld beschikbaar gesteld. Voor dit schooljaar en het volgende gaat het in totaal om 5,7 miljard euro, voor alle schooltypen.
Op de meeste plekken wordt het geld gebruikt voor extra personeel, zodat er in kleine groepjes instructie kan worden gegeven. Veel scholen kiezen voor extra onderwijsassistenten of instructeurs om de leerkrachten te ondersteunen.
Ook het Edith Stein College pakt het probleem op die manier aan. "We hebben een extra leerkracht aan genomen die de komende twee jaar met de leerlingen gaat werken die niet goed mee zijn. In kleine groepjes leren heeft een groot rendement. Zeker als dat gebeurt met de eigen vakdocent", aldus rector Gert-Jan Kloos.
Personeelstekort
De PO-raad, de vertegenwoordiger van de basisscholen, zegt wel tegen knelpunten aan te lopen. Zo is het lastig om aan personeel te komen. Verder wijst de organisatie erop dat er alleen geld is voor dit jaar en volgend schooljaar. "De hele sector wil een aanpak voor de lange termijn om het personeelstekort tegen te gaan en de onderwijskwaliteit te verbeteren", zegt voorzitter Weima.
Kloos: "Vanwege het lerarentekort zetten wij niet alleen gediplomeerde mensen in, maar ook studenten die nog studeren aan de universiteit. Zij supporten elke dag ons team door extra lesjes te geven en leerlingen te helpen."
De VO-raad, de koepel van de middelbare scholen, noemt dezelfde punten en vraagt daarnaast aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. "Dat is moeilijker meetbaar en dreigt daarom onder te sneeuwen in de metingen."