Binnenland
NOS

Kan AI de redding worden van het Nederlandse taal- en rekenonderwijs?

foto: Unsplash
  1. Nieuwschevron right
  2. Kan AI de redding worden van het Nederlandse taal- en rekenonderwijs?

Het gaat nog steeds slecht met de lees-, schrijf- en rekenvaardigheid van Nederlandse leerlingen. Wie weet moet de redding van dat onderwijs wel komen van artificial intelligence. Volgens Microsoft-oprichter Bill Gates staan we voor een revolutie. Hij voorspelde onlangs dat kinderen in de nabije toekomst in no time zullen leren lezen dankzij AI. Kan AI het Nederlandse onderwijs helpen?

De grote kansen van AI in onderwijs

"Ik denk dat het nu al mogelijk is als je het goed weet in te zetten", vertelt onderwijsspecialist Barend Last in NOS Met het Oog op Morgen. Last verdiept zich in de toepassing van AI op scholen. "Als je denkt aan wat AI nu al kan: bijvoorbeeld als een virtuele fictieve onderwijsassistent naast de leerling te zetten, persoonlijke feedback te geven, opdrachten te generen op maat."

Onderwijsassistent

AI moet dan wel toegankelijker worden, vindt Last. Kunstmatige intelligentie als ChatGPT wordt nu veel gebruikt, maar die vindt Last te ontoegankelijk. "Ik denk ook niet dat dat voor leerlingen bruikbaar is. Maar bovenop zo’n technologie kan van alles gebouwd worden", legt hij uit. "Stel je voor dat een leerling een opstel moet schrijven en de AI kan dat dan analyseren en op basis daarvan adviezen aan de leerling geven, maar ook aan de leraar laten zien waar het hier en daar schort."

AI heeft de potentie om het werk van de leraar te versimpelen, vertelt Last. "Er is een tekort. Ik denk dat we met dit soort technologieën wel wat werkdruk kunnen verlagen. Er zijn veel administratieve taken, er zijn veel taken die we zo kunne verbeteren met die technologie dat het makkelijker en sneller gaat. Aan de leerlingkant kan je bij het leerproces wellicht zaken beter inrichten."

Basisschool

Volgens Last wordt op veel basisscholen al AI gebruikt. "Ik heb onlangs een tool gezien die al op heel veel scholen gebruikt wordt, daar hebben ze nu een AI ingebouwd. Die genereert automatisch quizvragen op basis van leerinhoud. Stel je moet een tekst lezen of je kijkt een video, dan worden er automatisch quizvragen gegenereerd. Dat is nu al toegankelijk."

Verdiepen

Er is ook veel kritiek op het gebruik van AI. Mensen zijn bang voor de mogelijke risico’s dat het gebruik van kunstmatige intelligentie met zich meebrengt, maar Last vindt het beter om je er in te verdiepen. "Het heeft ontzettend veel potentie, als we daar nu niet als een malle daarmee leren werken, doen we a. onze studenten en leerlingen tekort en b. zijn er misschien mensen met slechte bedoelingen die er veel sneller mee leren omgaan", vertelt hij.

De onderwijsspecialist heeft al wat scholen gezien dat het complete gebruik van AI verboden hebben. "Dat vind ik een zorgwekkende beweging. Dan geef je niet de tijd en ruimte om er mee te experimenteren." Maar hij ziet ook scholen dat juist wel experimenteren met kunstmatige intelligentie. "Een bevriende leraar had op zijn digibord het systeem opengezet en zei tegen zijn leerlingen: wat hebben we hier? Wat kunnen we hier mee? Laten we met elkaar experimenteren en kijken wat de uiterste van deze technologie, maar ook wat zijn de risico’s hier in de klas en in de omgang?"

OOG AI

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie