Binnenland
EO

Mozzarella zou eigenlijk 75 procent duurder moeten zijn, Maasdammer twee keer zo duur

foto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Mozzarella zou eigenlijk 75 procent duurder moeten zijn, Maasdammer twee keer zo duur

De Duitse supermarkt Penny verkocht een week lang negen producten volgens de 'true price': een prijs waarin ook negatieve milieueffecten worden meegenomen. "In de supermarkt betaal je eigenlijk altijd te weinig", zegt Michel Scholte van de organisatie True Price in Geld of je leven, "er wordt heel veel afgewenteld op de natuur."

Betalen voor de schade die een product aanricht bij mens en milieu: werkt dat? (25 januari 2024) - Geld of je leven

Volgens Scholte betaal je in de supermarkt geen echte prijzen, maar 'slechte prijzen'. De 'echte prijs' bereken je door van elk product te kijken waar het vandaan komt. "Wat zijn de gevolgen van de productie voor natuur en mens? En wat is het prijskaartje om de schade te herstellen, te voorkomen en te compenseren?" stelt hij.

Door dit te doen, berekende de Penny dat bijvoorbeeld mozzarella en Maasdammer flink veel duurder zou moeten zijn. "Voor mij is dat niet echt een verrassing", zegt Scholte, die overigens niet betrokken is bij de actie van Penny. "Zuivel zoals kaas zorgt voor veel milieuschade door CO2-uitstoot, maar ook methaanuitstoot door koeien. Ook is er natuurverlies door stikstofuitstoot en is er vervuiling van water en lucht."

Dit compenseren en herstellen kost allemaal geld, wat nu wordt betaald door de belastingbetaler via het klimaatfonds. "Er zit 25 miljard in het stikstoffonds en 35 miljard in het klimaatfonds. Dat is heel erg inefficiënt. Je kunt het beter voorkomen."

De duurdere mozzarella en Maasdammer werden overigens een stuk minder verkocht, merkte de Penny. Ook vlees dat duurder werd, ging minder over de toonbank. Top, vindt Scholte. "Je wil ook dat mensen anders gaan consumeren", vindt hij. Hij hoopt dat biologisch boeren hierdoor rendabeler wordt, zodat boeren dit gaan doen.

De organisatie True Price neemt overigens ook sociale kosten met zich mee. Boeren verdienen bijvoorbeeld vaak te weinig, zegt Scholte. Penny nam deze kosten niet mee: zij pakten alleen het milieu. Het geld wat de supermarkt ermee verdiende (370.000 euro) ging naar een goed doel voor landherstel.

Bedrijfsrestaurant

Ook in Nederland spelen dit soort experimenten. Cateraar Vitam besloot in het bedrijfsrestaurant van de provincie Groningen een broodje met kaas duurder te maken dan een broodje met gegrilde groente. Deze prijsverhoging was vrijwillig, maar ruim 66 procent van de ambtenaren betaalden het.

Dat klinkt behoorlijk hoog. Hoe kan dat? "We hebben het heel goed voorbereid”" vertelt Els Duivenvoorden van Vitam. "Mensen van de True Price-organisatie hebben een soort cursus gegeven aan de medewerkers, zodat ze snapten waar het om ging. Dit heeft erg geholpen", denkt ze.

Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!

Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.

Meld je hier aan

Ster advertentie
Ster advertentie